dilluns, 25 de maig del 2015

REPÀS SINTAXI 4r. ESO,curs14-15


Activitats Repàs 4r.ESO Llengua i Literatura Catalanes,
curs 2014-15:

 

1) Identifica els CD de les oracions següents i fes-ne la substitució pronominal:

 

a. Vaig veure la Marta  a “la Caixa”.

 

............................................................................................................................................................

 

b. Per Sant Esteve menja canelons.

 

..............................................................................................................................................................

 

c. El Barça guanya el partit sense esforçar-se.

 

................................................................................................................................................................

 

d. Sempre salten aquells marges per anar a l’escola.

 

................................................................................................................................................................

 

e. Estudia català cada dia.

 

...............................................................................................................................................................

 

f. Fa preguntes incisives en les rodes de premsa.

 

............................................................................................................................................................

 

g. Han detingut quatre delinqüents reincidents.

 

................................................................................................................................................................

 

h. Han contractat un expert en economia.

 

................................................................................................................................................................

 

2) Completa aquestes frases amb els accents diacrítics que falten:

 

a) Si dius que si, te’n penediràs.

 

b) Ja son les dotze i tinc molta son.

 

c) Te ganes de portar-te a prendre un te.

 

d) Ja se que no se celebrarà la festa.

 

e) L’estàtua deu ser d’un deu egipci.

 

f) Soc molt dormilega i dormo com un soc.

 

g) Us han dit que feu un us indegut del càrrec.

 

3) Identifica el subjecte i el predicat de les següents oracions. Marca els nuclis respectius.

 

A partir de novembre , de seguida es pon el sol.

 

Als japonesos els agrada molt l’art modernista.

 

Plou a bots i barrals.

 

Com anem?

 

No m’interessa el que dius.

 

Em preocupa el resultat de les negociacions.

 

Sempre m’han molestat els saberuts.

 

Hi ha mala maror en l’empresa.

 

M’interessa tota la informació.

 

A mi, mai no m’ha agradat el soroll.

 

4) Explica les modalitats oracionals. Posa un exemple per a cada cas.

 

 

 

5) Identifica les oracions subordinades de les frases següents i digues la funció que fan:

 

a. Recorda que hem de recollir totes les activitas.

 

 

b. Tenir un aciutat neta és un esforç col·lectiu.

 

 

c. La proposta de la cimera del clima  és reduir un 8% l’emissió de gasos contaminants.

 

 

d. Tots hem de contribuir a respectar el medi.

 

e. L’IPC confirma que l’any 2100 la temperatura del planeta  haurà pujat d’1 a 3,5 graus.

 

 

f. El cert és que la majoria de bosses de plàstic no són biodegradables.

 

 

 

g. El govern confia a substituir ben aviat els abocadors de deixalles.

 

 

 

h. El canvi climàtic pot provocar que els  problemes de salut agreugin.

 

 

 

6) Subratlla les oracions subordinades adverbials i classifica-les :

 

a. Va sortir del cinema perquè s’hi avorria.

 

b. Ni que troni amb taxi arribarà a l’hora.

 

c. Si no estudies, difícilment aprovaràs el curs.

 

d. Mentre els esperem, mirarem la televisió.

 

e. Es troba tan malament que no pot treballar.

 

f. Estalvia per comprar-se un bon equip de música.

 

g. Fes com si no ho sentissis.

 

h. Des que era  petit somiava ser pilot d’avió.

 

i. La teva filla és igual que tu.

 

j. Aquest Peix és millor al forn que no pas fregit.

 

 

7. Digues la modalitat de les oracions següents, d’acord amb les possibilitats que hem vist:

 

  1. Dubto que se’n surti.
  2. No t’ho farà.
  3. Tant de bo que aprovin el curs.
  4. Quants et sembla que vindran?
  5. Vas poder sentir el que va dir el professor?
  6. No fumeu.
  7. Empeny la porta cap endavant.
  8. Fa una tarda molt lletja.
  9. Tal vegada s’anunciarà per ràdio.
  10. No m’esperava pas això.

 

8) Substitueix tots  els complements verbals per pronoms febles:

 

  1. Va considerar molt bons els resultats.

 

…………………………………………………………………………………………….

 

  1. Va convidar la Marta a la festa major.

 

…………………………………………………………………………………………….

 

  1. Treu les botifarres del rebost.

 

…………………………………………………………………………………………….

 

  1. Retorna dos préstecs als socis.

 

…………………………………………………………………………………………….

 

  1. Han llogat les golfes a uns parents.

 

…………………………………………………………………………………………….

 

  1. Faré preguntes comprometes a  la  Magda.

 

…………………………………………………………………………………………….

 

  1. Demana un crèdit als banquers.

 

…………………………………………………………………………………………….

 

  1. Ha confessat la veritat als policies.

 

…………………………………………………………………………………………….

 

  1. Han d’acostumar els joves a treballar.

 

 

…………………………………………………………………………………………….

 

  1. L’elefant és l’animal més gros.

 

……………………………………………………………………………………………

 

 

9) Torna a escriure les oracions següents de manera correcta, quan calgui:

 

L’aigua la qual passa per aquest riu és contaminada.

……………………………………………………………………………………………

El tercer llibre, en el que s’explica l’enigma, no es troba.

……………………………………………………………………………………………

L’ideal pel que lluitàvem ha perdut vigència.

…………………………………………………………………………………………….

La Maria, quins cabells eren tenyits, em va desaparèixer del davant.

……………………………………………………………………………………………

No vaig veure les noies que en parlaven tant.

……………………………………………………………………………………………

L’hotel al que et referies ja ha estat enderrocat.

…………………………………………………………………………………………….

La dona que li han enguixat un braç és veïna meva.

…………………………………………………………………………………………….Aquell assumpte del que vam parlar la setmana passada s’ha complicat.

…………………………………………………………………………………………….

L’amic amb el que confiava m’ha traït.

…………………………………………………………………………………………….

L’home que li han donat el  premi era ja milionari.

…………………………………………………………………………………………….

 

10) Classifica aquestes paraules en agudes, planes i esdrúixoles i accentua-les quan calgui:

 

esparrec, proleg, orbita, boiros, orbita, ogre, muntanyos, mural, molestia, preso, prestec, oloros, optic, pero, estatues, tambe, bruixola, colonia, familia, municipi, progres, bustia, autentica, neguitos, historia, comedia, holandes, despres, nomes, aixo.

 

Aguts
Plans
Esdrúixols
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

11) Classifica els següents mots en aguts, plans o esdrúixols, accentua’ls si convé i explica per què accentuem o no.

 

PLATAN:............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

ALGUN:..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

MÈTODE:.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

TOBOGAN:.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

SEGON:................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 
12) Indica la funció sintàctica dels elements subratllats i dels pronoms febles en negreta:
 
Ara tot és patètic. Per poc malament que et quedin uns pantalons, de seguida hi ha algú que diu:"Et queden patètics".
Si un sopar va ser mínimament avorrit te l'expliquen dient:"Va ser un sopar patètic".Fa cosa d'un mes, per explicar que és mentida que Miquel Roca no volgués ser alcalde, no sé qui va dir:"Roca ha intentat ser alcalde. És patètic que ara ho negui". El comentarista esportiu explica que el partit de futbol ha acabat amb "un resultat patètic". Fins en el discurs d'ínvestidura, com a doctor honoris causa, Francisco Ayala va dir que el nacionalisme de la Generació del 98 "va ser patètic".
L'ús abusiu de patètic va començar fa cosa de cinc o sis anys. Molts guionistes de televisió van descobrir l'adjectiu just aleshores i el van trobar brillant: patètic és una paraula sonora, té força, i, convenientment utilitzat, afegia una pinzellada d'exageració per fer més impactant el text que escrivien.
 
13) Indica la funció sintàctica dels elements subratllats:
 
a) M'agrada la música clàssica.
b) Van parlar d'un tema molt interessant
c) Els nens tornaven bruts de l'excursió
d) Convides la Laia    a la festa?
e) El poble és lluny d’aquí
f)  Ens renya sovint.
i) Aviat passarà una processó.
j)S’exposa a un perill molt gran.
k)Ens agraden els dolços
l) Està molt content dels seus avenços
m) La classe serà impartida per un nou professor
n) És impossible que t’hagi dit això.
ny) Van trobar el tresor per casualitat.
 
14) Indica la funció sintàctica dels elements subratllats
 
Era un dia d’estiu. No fa gaire que havia complert els dotze anys i ho celebràrem amb un pastís i una dotzena d’espelmes. Jo en tenia disset. Feia calor i decidírem d’anar a la platja. Érem els tres germans i els pares. Lluïa el sol i l’arena semblava un forn. Nedàrem molt de temps ell i jo, mentre els altres reposaven damunt l’arena. M’explicà que algun dia seria un gran músic, que faria concerts i recorreria el món. Jo reia i l’encalçava. Ens omplíem la pell d’escuma. La mar era calma. Quan ja no vaig poder més i tenia arrugada la pell pel contacte amb l’aigua, vaig proposar-li de sortir, perquè em sentia massa esgotat.
 


 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada