4r.ESO

TASQUES D'ESTIU:
Resultat d'imatges de IMATGES barret cannotier
Edouard Manet, Boating, 1874




Hooola xiquets i xiquetes!

Com proven els primes dies de vacances? Espero que moooolt bé. Aquí us deixo uns quants títols de llibres per llegir, i omplir els vostres espais amb somnis d'aventures i accions trepidants.Recordeu cal escollir algun llibre, llegir-lo, i realitzar el següent treball que cal presentar els primers dies de classe. Podeu buscar el llibre a la biblioteca Rubió i Balaguer o a la biblioteca de l'institut dins d'una setmana. És una feina obligatòria.

És la primera nota de 1r. de Batxillerat!!

1) Per als amants de llibres d'acció, d'aventures, de sexe i de sensualitat:

L'Atles furtiu, d'Alfred Bosch.

Àlia la sublim, d'Alfred Bosch

Màrmara,  Ma. de la Pau Janer

Víctus, Alfred Sánchez Pinyol

El perfum, Patrick Suskind

Algú com tu, de Xavier Bosch

2) Per als lectors menys apassionats que us agraden les històries curtes però intenses:

El perquè de tot plegat, Quim Monzó

Història d'amor a Sarajevo, Jaume Benavente 

Violí d'Auschwitz, de Ma.Àngels Anglada


El treball consisteix:   TOT A ORDINADOR I FULLS BLANCS

1)Portada del treball: títol llibre, nom autor, nom i cognoms de l'alumne/a, nom del professor a qui va adreçat el treball.

2)Índex numerat i paginat dels apartats del treball

3) Fitxa del llibre:
Títol llibre
Nom i cognoms autor/a
Editorial
Any edició del teu llibre
Any de la 1a edició
ISBN
Número pàgines

4) Recerca biogràfica i sobre l'obra de l'autor/a. il·lustrada amb fotografies i imatges de l'autor i altres portades del seu llibre.

5) Recerca de 100 paraules del llibre de les quals en desconeguis el significat. Cal escriure'n el significat. pots utilitzar el diccionari.cat o qualsevol diccionari de sobretaula.

6) Redacta un comentari de 400 paraules, on esmentis el que més t'ha captivat de:

a- personatges.
b- acció.
c-final del llibre

7) Escriu:
a) Una entrevista  inventada per a l'autor del llibre .
b) Una carta adreçada a ell amb l'objectiu de concertar una entrevista per a la revista del teu institut.

8) Redacta una opinió final i personal sobre el llibre que has llegit (10 línies).









Activitats Repàs 4r.ESO Llengua i Literatura Catalanes,repàs juny i setembre:


1) Identifica els CD de les oracions següents i fes-ne la substitució pronominal:


a. Vaig veure la Marta  a “la Caixa”.


............................................................................................................................................................


b. Per Sant Esteve menja canelons.


..............................................................................................................................................................


c. El Barça guanya el partit sense esforçar-se.


................................................................................................................................................................


d. Sempre salten aquells marges per anar a l’escola.


................................................................................................................................................................


e. Estudia català cada dia.


...............................................................................................................................................................


f. Fa preguntes incisives en les rodes de premsa.


............................................................................................................................................................


g. Han detingut quatre delinqüents reincidents.


................................................................................................................................................................


h. Han contractat un expert en economia.


................................................................................................................................................................


2) Completa aquestes frases amb els accents diacrítics que falten:


a) Si dius que si, te’n penediràs.


b) Ja son les dotze i tinc molta son.


c) Te ganes de portar-te a prendre un te.


d) Ja se que no se celebrarà la festa.


e) L’estàtua deu ser d’un deu egipci.


f) Soc molt dormilega i dormo com un soc.


g) Us han dit que feu un us indegut del càrrec.


3) Identifica el subjecte i el predicat de les següents oracions. Marca els nuclis respectius.


A partir de novembre , de seguida es pon el sol.


Als japonesos els agrada molt l’art modernista.


Plou a bots i barrals.


Com anem?


No m’interessa el que dius.


Em preocupa el resultat de les negociacions.


Sempre m’han molestat els saberuts.


Hi ha mala maror en l’empresa.


M’interessa tota la informació.


A mi, mai no m’ha agradat el soroll.


4) Explica les modalitats oracionals. Posa un exemple per a cada cas.




5) Identifica les oracions subordinades de les frases següents i digues la funció que fan:


a. Recorda que hem de recollir totes les activitas.



b. Tenir una ciutat neta és un esforç col·lectiu.



c. La proposta de la cimera del clima  és reduir un 8% l’emissió de gasos contaminants.



d. Tots hem de contribuir a respectar el medi.


e. L’IPC confirma que l’any 2100 la temperatura del planeta  haurà pujat d’1 a 3,5 graus.



f. El cert és que la majoria de bosses de plàstic no són biodegradables.




g. El govern confia a substituir ben aviat els abocadors de deixalles.




h. El canvi climàtic pot provocar que els  problemes de salut agreugin.




6) Subratlla les oracions subordinades adverbials i classifica-les :


a. Va sortir del cinema perquè s’hi avorria.


b. Ni que troni amb taxi arribarà a l’hora.


c. Si no estudies, difícilment aprovaràs el curs.


d. Mentre els esperem, mirarem la televisió.


e. Es troba tan malament que no pot treballar.


f. Estalvia per comprar-se un bon equip de música.


g. Fes com si no ho sentissis.


h. Des que era  petit somiava ser pilot d’avió.


i. La teva filla és igual que tu.


j. Aquest Peix és millor al forn que no pas fregit.



7. Digues la modalitat de les oracions següents, d’acord amb les possibilitats que hem vist:


  1. Dubto que se’n surti.
  2. No t’ho farà.
  3. Tant de bo que aprovin el curs.
  4. Quants et sembla que vindran?
  5. Vas poder sentir el que va dir el professor?
  6. No fumeu.
  7. Empeny la porta cap endavant.
  8. Fa una tarda molt lletja.
  9. Tal vegada s’anunciarà per ràdio.
  10. No m’esperava pas això.


8) Substitueix tots  els complements verbals per pronoms febles:


  1. Va considerar molt bons els resultats.


…………………………………………………………………………………………….


  1. Va convidar la Marta a la festa major.


…………………………………………………………………………………………….


  1. Treu les botifarres del rebost.


…………………………………………………………………………………………….


  1. Retorna dos préstecs als socis.


…………………………………………………………………………………………….


  1. Han llogat les golfes a uns parents.


…………………………………………………………………………………………….


  1. Faré preguntes comprometes a  la  Magda.


…………………………………………………………………………………………….


  1. Demana un crèdit als banquers.


…………………………………………………………………………………………….


  1. Ha confessat la veritat als policies.


…………………………………………………………………………………………….


  1. Han d’acostumar els joves a treballar.



…………………………………………………………………………………………….


  1. L’elefant és l’animal més gros.


……………………………………………………………………………………………



9) Torna a escriure les oracions següents de manera correcta, quan calgui:


L’aigua la qual passa per aquest riu és contaminada.

……………………………………………………………………………………………

El tercer llibre, en el que s’explica l’enigma, no es troba.

……………………………………………………………………………………………

L’ideal pel que lluitàvem ha perdut vigència.

…………………………………………………………………………………………….

La Maria, quins cabells eren tenyits, em va desaparèixer del davant.

……………………………………………………………………………………………

No vaig veure les noies que en parlaven tant.

……………………………………………………………………………………………

L’hotel al que et referies ja ha estat enderrocat.

…………………………………………………………………………………………….

La dona que li han enguixat un braç és veïna meva.

…………………………………………………………………………………………….

Aquell assumpte del que vam parlar la setmana passada s’ha complicat.

…………………………………………………………………………………………….

L’amic amb el que confiava m’ha traït.

…………………………………………………………………………………………….

L’home que li han donat el  premi era ja milionari.

…………………………………………………………………………………………….


10) Classifica aquestes paraules en agudes, planes i esdrúixoles i accentua-les quan calgui:


esparrec, proleg, orbita, boiros, orbita, ogre, muntanyos, mural, molestia, preso, prestec, oloros, optic, pero, estatues, tambe, bruixola, colonia, familia, municipi, progres, bustia, autentica, neguitos, historia, comedia, holandes, despres, nomes, aixo.


Aguts
Plans
Esdrúixols


11) Classifica els següents mots en aguts, plans o esdrúixols, accentua’ls si convé i explica per què accentuem o no.


PLATAN:............................................................................................................................................................................................................................................................................................................


ALGUN:..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................


MÈTODE:.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................


TOBOGAN:.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................


SEGON:................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

12) Indica la funció sintàctica dels elements subratllats i dels pronoms febles en negreta:
Ara tot és patètic. Per poc malament que et quedin uns pantalons, de seguida hi ha algú que diu:"Et queden patètics".
Si un sopar va ser mínimament avorrit te l'expliquen dient:"Va ser un sopar patètic".Fa cosa d'un mes, per explicar que és mentida que Miquel Roca no volgués ser alcalde, no sé qui va dir:"Roca ha intentat ser alcalde. És patètic que ara ho negui". El comentarista esportiu explica que el partit de futbol ha acabat amb "un resultat patètic". Fins en el discurs d'ínvestidura, com a doctor honoris causa, Francisco Ayala va dir que el nacionalisme de la Generació del 98 "va ser patètic".
L'ús abusiu de patètic va començar fa cosa de cinc o sis anys. Molts guionistes de televisió van descobrir l'adjectiu just aleshores i el van trobar brillant: patètic és una paraula sonora, té força, i, convenientment utilitzat, afegia una pinzellada d'exageració per fer més impactant el text que escrivien.

13) Indica la funció sintàctica dels elements subratllats:
a) M'agrada la música clàssica.
b) Van parlar d'un tema molt interessant
c) Els nens tornaven bruts de l'excursió
d) Convides la Laia    a la festa?
e) El poble és lluny d’aquí
f)  Ens renya sovint.
i) Aviat passarà una processó.
j)S’exposa a un perill molt gran.
k)Ens agraden els dolços
l) Està molt content dels seus avenços
m) La classe serà impartida per un nou professor
n) És impossible que t’hagi dit això.
ny) Van trobar el tresor per casualitat.

14) Indica la funció sintàctica dels elements subratllats
Era un dia d’estiu. No fa gaire que havia complert els dotze anys i ho celebràrem amb un pastís i una dotzena d’espelmes. Jo en tenia disset. Feia calor i decidírem d’anar a la platja. Érem els tres germans i els pares. Lluïa el sol i l’arena semblava un forn. Nedàrem molt de temps ell i jo, mentre els altres reposaven damunt l’arena. M’explicà que algun dia seria un gran músic, que faria concerts i recorreria el món. Jo reia i l’encalçava. Ens omplíem la pell d’escuma. La mar era calma. Quan ja no vaig poder més i tenia arrugada la pell pel contacte amb l’aigua, vaig proposar-li de sortir, perquè em sentia massa esgotat.









CANVI I CAIGUDA DE LA PREPOSICIÓ:



Completa els espais buits amb en / a / de / que segons correspongui:


a) Quan estiguis de vacances al Marroc, pensa ............ tornar!


b) Francament, dubto ............. sigui honrat.


c) No t'oblides mai .............. fer els deures, tu?


d) Encara no s'ha acostumat ............ passar fred!


e) S'entossudeix ................. li facin sempre cas.


f) S'entossudeix .................. saber-ho tot: és un gran tafaner!


g) S'entossudeix ................. el pacte.

h) Tot consisteix .................. dir la veritat.

i) Tot consisteix ................. que tu vinguis abans.

j) Tot consisteix .................. una correcció de l'escrit.

k) Tinc interès ................. es resolgui el cas tan aviat com sigui possible.

l) Tinc interès ................. marxar demà.

m) Tinc interès ................ venir a la conferència.

n) He pensat ................. venir més aviat demà i donar-te un cop de mà.

o) Des ........... que vam sortir de casa, no ha parat de ploure.

p) Vés amb compte .............. no caure.

q) No estem d'acord ............... tu siguis el nou director de l'empresa.

r) No dubteu ............... en Marc comprarà les entrades a més bon preu.

s) Tinc l'esperança ................. la setmana que ve anirem a esquiar a la Molina.

t) M'exposo .................  m'ho robin tot.

u) Us arrisqueu ............ us posin una multa monumental!

v) Insisteix ................. venir a parlar amb mi.

x) Els nostres pares es complauen .................. convidar-vos al nostre enllaç matrimonial que tindrà lloc el dia...

y) No estem d'acord ................. treballar més hores de les que marca el contracte laboral!

z) Oblideu-vos ................ tocar el piano si abans no endreceu la vostra habitació!




Hooola xicotets i xicotetes,

Aquí teniu el document de repàs de PRONOMS FEBLES que estem treballant a l'aula. Us el podeu imprimir i portar-lo a classe per anar treballant o bé l'aneu escrivint de manera manuscrita en el dossier en funció de les activitats que vagi demanant.


Apa, siau,que acabeu de passar bona tarda!



Activitats Repàs 4r.ESO Llengua i Literatura Catalanes, curs 2015-16:




PRONOMS FEBLES:




1) Identifica els CD de les oracions següents i fes-ne la substitució pronominal:


a. Vaig veure la Marta  a “la Caixa”.


............................................................................................................................................................


b. Per Sant Esteve menja canelons.


..............................................................................................................................................................


c. El Barça guanya el partit sense esforçar-se.


................................................................................................................................................................


d. Sempre salten aquells marges per anar a l’escola.


................................................................................................................................................................


e. Estudia català cada dia.


...............................................................................................................................................................


f. Fa   en les rodes de premsa.


............................................................................................................................................................


g. Han detingut quatre delinqüents reincidents.


................................................................................................................................................................


h. Han contractat un expert en economia.


................................................................................................................................................................


2) Substitueix tots  els complements verbals per pronoms febles:


a.      Va considerar molt bons els resultats.


…………………………………………………………………………………………….


b.     Va convidar la Marta a la festa major.


…………………………………………………………………………………………….


c.     Treu les botifarres del rebost.


…………………………………………………………………………………………….


d.     Retorna dos préstecs als socis.


…………………………………………………………………………………………….


e.      Han llogat les golfes a uns parents.


…………………………………………………………………………………………….


f.     Faré preguntes compromeses a  la  Magda.


…………………………………………………………………………………………….


g.     Demana un crèdit als banquers.


…………………………………………………………………………………………….


h.     Ha confessat la veritat als policies.


…………………………………………………………………………………………….


i.        Han d’acostumar els joves a treballar.



…………………………………………………………………………………………….


j.        L’elefant és l’animal més gros.


……………………………………………………………………………………………



3. Substitueix els següents complements per la combinació de pronoms adequada. Fes-ho de les dues maneres sempre que sigui possible:
Hem solucionat el problema a en Joan.


Nosaltres vàrem donar   els llibres     a na Maria


Avui duré   el regal     al meu amic.


Avui horabaixa tornarem   les sabates    al sabater.


N’Alexandre llegeix   contes   a na Lluïsa.


Després comprarem   la farina    a la mare


Explicaré   el problema    al meu company


Deixaré   la pilota   a en Toni


Demà duré   les entrades    al meu amic.


He comprat   taronges    a en Jaume


Regalaré   un llibre    a na Joana


Explicarem   els problemes     a l’alumne.

4. Tots els sintagmes ennegrits són CI. Substituïu-los.


Cridà fort a la seva filla perquè estava molt esverat.

Telefonareu als vostres pares?

Han fotut una pallissa al meu veí.

Envia el missatge als espectadors ara mateix!

La festa d’inauguració ha agradat a tots els convidats.

Tastar aquelles exquisideses plagué realment a en Josep.

5. Ara és el torn dels atributs i els predicatius.


La mainadera es ventava desesperada al balcó del casalot.

En Quico semblava una fera salvatge.

Estan baldats de tanta feina.


Caminava mig perdut pel passadís de l’hospital.

El grupet de la dreta són les infermeres del teu pare.


Vares arribar a casa regirat per la situació.

Les ocells volen baixos avui vespre.

6. Corregeix les faltes que trobis a aquestes frases:

Volia veure-ls. Llegeix-els, aquests poemes. Portem-el a casa. Duguem-els-ho a casa. Acostuma’t-hi. Dóna’li records. Fesho aviat. Me’n ha comprat tres. No l’utilitzaven bé, l’eina. Talla’m-els curts, els cabells. Dóna-me-ho tot. Què m’en dius? Ja t’en sortiràs. No’t moguis. Deixam fer. Si ens deixa el martell, els hi tornarem de tot d’una. Aquelles al·lotes deuen trobar estrany que no els hi presentem els nostres amics. L’aigua els hi arriba als genolls. Si et demanen el cotxe, deixa’ls hi. Puc donar-lis un bon consell. Jo també vaig a demanar-los-hi diners.












EXERCICIS REPÀS PRONOMS RELATIUS, primera part:


Exercicis de pronoms relatius 




1. Completa les frases següents amb la forma del relatiu qui  o què segons convingui. 

1. L’afer de_________ parlàvem era molt interessant.

2. El nen de _________ parlàvem era molt inquiet.

3. El cotxe amb _________ anàvem era molt vell.

4. La noia de _________ s’ha enamorat és molt intel·ligent.

5. El llibre a _________ et refereixes, ja l’he llegit.

6. Aquells amb _________vas dinar ahir, jo els conec. 

2. Completa amb la forma del relatiu més adient. 
1. Ha rebut la carta _________ em vas enviar.
2. La noia amb _________ parlava és brasilera.
3. El cotxe de_________ parleu és meu.
 4. S’ho escoltava com aquell _________ sent ploure.
5. Allò _________ volíeu ja ha arribat.
6. Refia’t de _________jo et recomanaré.
7. El cava _________ beus no és gaire bo.
8. Els _________ havien d’arribar els últims, ja són aquí.  

3. Corregeix, si cal, aquestes frases. 
1. És un home que li agrada el cinema.
2. La Carme té un home interessant a qui ella estima apassionadament.
 3. S’ha trobat la noia de què parlaven els noticiaris.
4. L’home qui veig és en Salvador.
5. L’obra agradarà als amants de la novel·la històrica de la que ell n’és un mestre.
6. Ara ha vingut la noia que l’altre dia li vas curar la ferida.
7. Ha tornat la mateixa noia qui va venir la setmana passada. 

4. Substitueix la forma que pel relatiu compost en els casos en què sigui possible. 
1. La carretera, que feia molts revolts, era molt llarga.
2. Li hem amagat les arracades que s’havia tret.
3. En Martí, que sempre bada per aquí, ha conegut molta gent.
4. Els llocs que van ocupar eren reservat per a ells.
5. Aquell carrer, que l’Ajuntament havia d’asfaltar, és ple de fang.
6. L’any que va morir l’avi, va néixer l’Anna. 

5. Corregeix, si cal, les oracions següents. 
1. És una roba que se’n fan vestits.
2. El dia que van venir els vaig convidar a sopar.
3. He vist la teva amiga que li va tocar la grossa de Nadal.
 4. El poble que hi vam passar a l’estiu és a la Vall d’Aran.
5. Els articles que escrius són molt bons.
6. He perdut el llibre que em vas deixar.
7. Aquells discos que te’n vaig parlar, ja els he comprats.
8. L’home que ha arribat aquest matí és el meu oncle.  


6. Substitueix les frases relatives per un adjectiu que tingui el mateix significat. 
1. Aquesta nena que sempre bada és la meva neboda.
2. Aquest nen que no para de plorar és el fill de la meva amiga.
3. Aquell home que bevia tant va morir.
4. La setmana que ve me’n vaig de vacances.
5. Una persona que és molt tafanera es crea antipaties.
6. Aquell noi que no parava de treballar ara ha canviat de feina.
7. Hem vist un animal que desprenia verí.
8. Aquesta noia que sempre xerra és la meva veïna. 

7. Divideix les oracions de relatiu següents en explicatives i especificatives. 
1. En Ferran, que vol ser veterinari, ha entrat a la universitat.
2. Els alumnes que estudien aprovaran.
3. No us escolteu aquest professor, que sempre rondina.
4. El llibre que en Francesc llegia era una novel·la molt bona.
5. L’atracador va fugir amb els diners que havia robat.
 6. Els noi amb qui he anat de vacances és danès.
7. Aquell noi, amb qui havia compartit pis, era danès.  

 8. Posa el relatiu que calgui en cada cas. 
1. Aquesta és la persona de __________ t’han parlat.
2. No sabia la combinació, sense __________ no podia obrir la caixa.
3. El dia __________ va arribar  jo no hi era.
4. L’Eva, amb__________ vaig sortir l’altre dia, duia un jersei de molts colors.
5. Vam iniciar una subscripció el resultat __________ ens va satisfer.
6. Hi ha hagut una vaga, per __________ han descomptat molts diners als treballadors.
7. Digueu el motiu per __________ aquestes paraules no duen accent.
8. __________ van guanyar no s’ho mereixen.
9. La noia de __________ em parles la conec molt bé. 
10. __________ aprèn, després aprova.
11. Tot allò __________ va passar era la caravana de tractors.
12. Hem quedat al bar__________ ens vam trobar ahir a la nit.
13. Va aprovar-ho tot a la primera convocatòria, __________ la va satisfer.
14. El cotxe amb __________ vas topar l’ha hagut de llençar.
15. No volia abandonar un negoci de__________ treia beneficis. 

9. Refés les oracions següents utilitzant el relatiu possessiu. 
1. Van estrenar una peça musical que l’autor era alemany.
2. Va llogar un pis molt vell que totes les rajoles estaven trencades.
3. El pare que els fills són feliços està content.
4. La sala que els balcons donen al jardí és la més petita.
5. No et refiïs de les persones quals actes no corresponen a les seves paraules. 6. És un pintor que les seves obres són molt valorades.
7. És una escola excel·lent quals professors són molt competents.
8. És un llibre que les seves cobertes són blaves. 

10. Substitueix el que incorrecte pel relatiu possessiu. 
1. És una casa que totes les finestres donen a la plaça.
2. És una senyora que té molts diners.
3. Tenim una planta al balcó que les fulles cobreixen la barana.
4. Ja saps que no són per a vosaltres.
5. Fan classes en un col·legi que la directora és amiga seva.
6. El tren que arriba ara és el que va a Dublín.
7. És una roba que tots els colors són llampants.

11. Completa els buits amb una de les tres formes del pronom adverbial. 
1. El local__________ ens reunirem està de moda. 
2. Aquesta és la casa __________ vaig viure durant la meva infantesa.
3. Hem passat per un poble __________ totes les cases són molt velles.
4. La ciutat __________ residia un meu amic era massa gran.
5. Aquest és un bosc__________ es fan molts bolets.
6. És un revolt __________ s’han estavellat molts cotxes.
7. Aquell és el turó__________ vam esmorzar l’altre dia. 
8. La vinya __________ hem collit aquest raïm és de l’avi d’en Marc.  

12. Entre aquestes oracions n’hi ha de pleonàstiques; corregeix-les. 
1. És un sistema que tots sense excepció l’han adoptat.
2. El nostre candidat ha guanyat les eleccions, de la qual cosa me n’alegro.
3. És un llac on s’hi pot pescar.
4. Aquests discos i els que portaran són d’obsequi.
5. Parlarà el mateix conferenciant que ja el vam sentir a l’Ateneu.
6. Hi ha uns boscos d’on han tallat tots els avets adults.
7. Han muntat un negoci en el qual s’hi enganxaran els dits.
8. Portaren una safata amb la qual la pogueren transportar còmodament.  

13. Insereix la segona frase dins la primera utilitzant una forma de relatiu. 
1. Tothom parla del partit. Ahir hi ha haver un partit.
2. Trauré les llibretes del calaix. Les havia ficades al calaix.
3. Aquí tens els plànols de la casa. Amb aquests plànols la pots reformar.
4. Té un presseguer. Els préssecs del presseguer són molt dolços.
5. Confio en l’administrador. M’has parlat de l’administrador.
6. Aquell noi és fill del professor. El professor em va suspendre.
7. Ha comprat una enciclopèdia. Tots els volums de l’enciclopèdia porten il·lustracions en color.
8. Prescindirem del cotxe. Ens havíem acostumat al cotxe.  

 14. Escriu què substitueixen els que d’aquest text. 
La cimera de Brussel·les fracassa per la falta d'acord sobre el repartiment de poder a la UE  Silvio Berlusconi va ser l'encarregat de fer públic el fracàs de les negociacions de la Conferència Intergovernamental (CIG) sobre la Constitució europea a causa de la falta d'acord sobre el sistema de vot que (                       ) ha de regir en el Consell de la nova UE ampliada a 25 estats. En un últim intent per salvar les negociacions, i després de mantenir nombroses reunions bilaterals amb els líders europeus, Berlusconi va presentar ahir al matí quatre propostes diferents sobre el repartiment de poder, si bé cap va arribar a tenir mai amb el suport de les parts enfrontades. 
Les posicions de l'Estat espanyol i de Polònia, que (                        ) no accepten un sistema de votacions diferent del que (                        ) es va acordar al Tractat de Niça l'any 2000, van portar finalment la presidència italiana a suspendre la cimera de Brussel·les, també anomenada cimera de la Constitució. De la mateixa manera, tampoc Alemanya ni França van voler cedir en el seu objectiu que finalment s'apliqui el sistema de votacions per  doble majoria que (                         )apareix en l'esborrany de la Constitució, un sistema que  (                              ) implica que les decisions al Consell Europeu s'hagin de prendre per majoria del 50% dels estats que (                ) representen el 60% de la població. 
Tot i l'immobilisme de les parts, Berlusconi no va voler responsabilitzar ningú del fracàs de la cimera i va manifestar que (                  ) «tots [els països] han intentat fer esforços» per acostar posicions. Així mateix, va destacar «els esforços» fets per la presidència italiana per trobar una solució a aquesta crisi, que (                       ) de moment deixa la UE sense Carta Magna. 
[El Punt, diumenge 14 de desembre de 2003]  







Frases de Repàs de Pronoms Febles:nivell 4r. ESO.
1) Localitza el CD i el CI d'aquestes oracions i substitueix-los pels pronoms febles corresponents:
Avui hem comprat el regal a l'Oriol.
Donaré això a l'Enric.
Envejo l'entusiasme als teus amics.
Cantes cançons a la família.
Obre la porta als nens!

Activitats Repàs 4r.ESO Llengua i Literatura Catalanes, curs 2015-16:

PRONOMS FEBLES:

1) Identifica els CD de les oracions següents i fes-ne la substitució pronominal:

a. Vaig veure la Marta  a “la Caixa”.

............................................................................................................................................................

b. Per Sant Esteve menja canelons.

..............................................................................................................................................................

c. El Barça guanya el partit sense esforçar-se.

................................................................................................................................................................

d. Sempre salten aquells marges per anar a l’escola.

................................................................................................................................................................

e. Estudia català cada dia.

...............................................................................................................................................................

f. Fa   en les rodes de premsa.

............................................................................................................................................................

g. Han detingut quatre delinqüents reincidents.

................................................................................................................................................................

h. Han contractat un expert en economia.

................................................................................................................................................................


2) Substitueix tots  els complements verbals per pronoms febles:

a.      Va considerar molt bons els resultats.

…………………………………………………………………………………………….

b.     Va convidar la Marta a la festa major.

…………………………………………………………………………………………….

c.     Treu les botifarres del rebost.

…………………………………………………………………………………………….

d.     Retorna dos préstecs als socis.

…………………………………………………………………………………………….

e.      Han llogat les golfes a uns parents.

…………………………………………………………………………………………….

f.     Faré preguntes compromeses a  la  Magda.

…………………………………………………………………………………………….

g.     Demana un crèdit als banquers.

…………………………………………………………………………………………….

h.     Ha confessat la veritat als policies.

…………………………………………………………………………………………….

i.        Han d’acostumar els joves a treballar.


…………………………………………………………………………………………….

j.        L’elefant és l’animal més gros.

……………………………………………………………………………………………


3. Substitueix els següents complements per la combinació de pronoms adequada. Fes-ho de les dues maneres sempre que sigui possible:

Hem solucionat el problema a en Joan.

Nosaltres vàrem donar   els llibres     a na Maria

Avui duré   el regal     al meu amic.

Avui horabaixa tornarem   les sabates    al sabater.

N’Alexandre llegeix   contes   a na Lluïsa.

Després comprarem   la farina    a la mare

Explicaré   el problema    al meu company

Deixaré   la pilota   a en Toni

Demà duré   les entrades    al meu amic.

He comprat   taronges    a en Jaume

Regalaré   un llibre    a na Joana

Explicarem   els problemes     a l’alumne.
4. Tots els sintagmes ennegrits són CI. Substituïu-los.

Cridà fort a la seva filla perquè estava molt esverat.

Telefonareu als vostres pares?

Han fotut una pallissa al meu veí.

Envia el missatge als espectadors ara mateix!

La festa d’inauguració ha agradat a tots els convidats.

Tastar aquelles exquisideses plagué realment a en Josep.

5. Ara és el torn dels atributs i els predicatius.

La mainadera es ventava desesperada al balcó del casalot.

En Quico semblava una fera salvatge.

Estan baldats de tanta feina.

Caminava mig perdut pel passadís de l’hospital.

El grupet de la dreta són les infermeres del teu pare.

Vares arribar a casa regirat per la situació.

Les ocells volen baixos avui vespre.





FRASES DE SINTAXI, nivell 4r.ESO

1.     Subratlla les oracions subordinades substantives: classifica-les en interrogatives indirectes, d’infinitiu i conjuntives); assenyala la funció de l’oració subordinada.
1.     La senyora Valldaura temia que la seva jove l’enverinés.


2.     Encara no saben què va provocar l’incendi.

3.     El presumpte piròman va declarar que ell no es recordava de res.


4.   El municipal em va demanar si el cotxe ja havia  passat la ITV.


5.     Cada  dia m’agrada més sortir de festa amb els amics.


6.     Dilluns hem de saber quantes sol·licituds s’han presentat.


7.     L’entrenador  m’ha dit que tu no jugaràs.


8.     Van escampar per tot el barri que l’Andreu havia fugit amb tots els diners.


9. Hem descobert qui ha robat el rellotge.


10.Ningú no pot estar d’acord a defensar unes idees tan radicals.


11.Els atletes confien que podran guanyar una medalla.


12.La població s’ha acostumat que sempre hi hagi aigua corrent.


13.Tots els alumnes han aconseguit aprovar les matemàtiques.


 14. En aquell moment vaig tenir la sensació que m’enganyava.

15. Estic segura que els amics no es quedaran de braços plegats.

16. Està molt contenta que l’hagin felicitat.

17. Tinc la certesa que actuava de bona fe.

18. Cal investigar per què ha fugit.

19. Hem de ser conscients que aquesta  és l’última oportunitat.

20. Vaig notar que em rodava el cap.

21. Espero que em contestis.
2) Esmena quan calgui els errors de sintaxi que trobis en aquestes oracions:

Els estudis li van prou bé, lo qual va decidir fer batxillerat.

La Teresa és una persona molt instruïda, amb la que podràs parlar molt bé.

El drap amb que vas eixugar l’aigua el terra es podia escórrer.

La plaça de la  que et parlava l’han remodelat completament.

Les companyes amb qui comparteixo pis estudien aeronàutica.

Hem hagut d’anar a declarar davant el jutge doncs els veïns ens han denunciat.

La professora va renyar als alumnes.

No ens han volgut dir la raó per la que l’han despatxat.

Fa la gara-gara al’entrenador per a què el deixi jugar.

N’hi ha gent que només  mira pels seus interessos.

No ho fa per què no vol.

És una malaltia quina origen resulta incert.

Pujaré a un cim des del que es divisa tota la  plana.

Un criminal va assassinar a Ghandhi.

El motiu pel que han renyit és desconegut.

  



Activitats (I) sobre la lectura: Joc brut, de Manuel de Pedrolo.

1) Observa la fotografia de la coberta i escriu en un full quina sensació et provoca. Comenta la relació de la fotografia amb el títol del llibre.
2) Cerca a la viquipedia informació sobre l'autor Manuel de Pedrolo  i redacta una breu biografia sobre aquest autor i les seves obres més importants.

3) Quins elements us permeten afirmar que la trama transcorre en un temps concret de la història? En quin?
4) Llegiu a la reracoberta l'argument del llibre i comenteu quin tipus de novel·la us sembla que és: fantàstica, de ciència ficció, històrica, d'aventures, realista, policíaca.
5) Consulteu en un diccionari o en un llibre de text el concepte de novel·la detectivesca.
6) Penseu i escriviu el subgènere al qual us sembla que pertany aquest tipus de novel·la. En acabar-la de llegir comproveu la vostra resposta i justifiqueu-la.

7) Fulleja el llibre. Està dividit en capítols o manté una altra estructura? Quina és? Per què creus que està fet així?

Activitats (I) sobre la lectura :  L’Esclava de blau, de Joaquim Borrell.

1)  Observa la fotografia de la coberta i escriu en un full quina sensació et provoca. Comenta la relació de la fotografia amb el títol del llibre.
2) En el títol es parla d'una esclava. Saps qui eren els esclaus en el món greco-romà? Consulta la Viquipèdia per saber-ne una mica més.
3) Quins elements us permeten afirmar que la trama transcorre en un temps concret de la història? En quin?

4) Llegiu a la reracoberta l'argument del llibre i comenteu quin tipus de novel·la us sembla que és: fantàstica, de ciència ficció, històrica, d'aventures, realista, policíaca.

5) Consulteu en un diccionari o en un llibre de text el concepte de
novel·la detectivesca.

6) Penseu i escriviu el subgènere al qual us sembla que pertany aquest tipus de novel·la. En acabar-la de llegir comproveu la vostra resposta i justifiqueu-la.
7) Fulleja el llibre. Està dividit en capítols o manté una altra estructura? Quina és? Per què creus que està fet així?


Repàs de frases coordinades i juxtaposades:
hola, noiets i noietes de 4r., per anar entretenint els dies plujosos de primavera us deixo unes quantes frases de repàs.



 Localitza les oracions compostes i digues si són juxtaposades o coordinades, en cas que siguin coordinades, especifica’n la tipologia:

La Roser rega les plantes, de manera que aviat floriran.

Ens menjarem tot el dinar.

No s’ho podia creure;havia guanyat el concurs.

Va penjar el telèfon i va sortir de casa.

No juga mai a bàsquet, en canvi li encanta nedar.

Li agradaria seure o bé descansar.

No solament enganya, sinó que també menteix.

Estic molt enamorat, doncs li regalaré una rosa.

No somriu ni parla amb els altres.

Ha escollit el camí més fácil.

Ha guanyat la cursa, tanmateix no ho ha celebrat.

No sabem res de res.

Passeja pel bosc, es banya al riu, torna corre-cuita.

No se m’escolta, sinó que també m’aconsella.

Hauria d’haver vingut amb vosaltres.

No has fet res, per tant, no pots queixar-te.

Les orenetes tornen al riu: ha arribat la primavera.

Mai no surt al carrer ni mira per la finestra.

Ho vam intentar amb totes les forces.

No toca la guitarra, sinó que canta rap.

Mira les pel·lícules de terror.

 Ara fa trapelleries, ara demana perdó.

No sap multiplicar, de manera que utilitza la calculadora.

Té molts amics , però no els veu mai.

Escoltarem la ràdio o jugarem al parxís.

No parla anglès ni entén el francès.

Tu has volgut el gos, així que ara l’has de cuidar.

Prefereixes anar-hi amb mi o bé que t’hi porti el pare?

No solamente rondina, sinó que també ploriqueja.

No m’ho hauria imaginat mai.

Ara balla claqué, ara practica flamenc.



Bon dia nois i noies de 4r. !!Bon cap de setmana a tots i a totes!


Fitxa de PRONOMS FEBLES: (nivell 4r. ESO)

1) Analitza els següents complements verbals i fes-ne la substitució pels pronoms febles corresponents :



Avui he anat a comprar sabates.





Escrivia molt bé i va guanyar el premi.





Es va quedar ben parada.





Una forma d’avançar són els exercicis.





Per sopar menjo pa amb tomàquet.





Viu a l’altre costat del poble.





Em sembla  impossible tanta quietud.





Les salamandres habiten les aigües pures.





M’han regalat tres poms de flors vermelles.





Portarem  joguines    als nens.




Escriurem la carta    als Reis.



A nosaltres, ens  regalarà   música.



Portarem  flors   al  cementiri.



Jo porto un anell al dit  del mig.



He acompanyat la mare   a l’hospital.



El professor escoltava atentament els alumnes.



El professor escoltava atentament els alumnes.



Telefonem a la Maria.


Vam enviar-los  un telegrama.



Haurem de comprar   préssecs    per al  pare.



 A l’estiu  menjo  préssecs.


En Joan només té un bolígraf.



Renunciarà   a tots els seus béns.



Hem arribat a casa en mala hora.



En  Miquel   caminava   amb una noia desconeguda.



Els   gossets jeuen   dins la senalla.

La mainadera es venatva  deseperada  al  balcó del casalot.



El grupet de la dreta són les infermeres del teu pare.



Explicava   contes   als nens.



La pagesa  collia   fruita.



Escriu   la postal.



La cuinera feia   pollastre.



Es recorda de l’excursió

No han pagat  la mesada    a les treballadores



Parlen  de nosaltres



Aquell infant duu   tacat    el jersei .



Sempre s’oblida   dels   problemes



Farem   un recull de cançons.



Vam portar   el que teníem  (atenció oració subordinada)   a la Maria.



No s’avenia   amb   el   seu germà.



Sempre ens   llevem  molt aviat



Aquell noi no para de parlar  de futbol   a tota hora.
 




Hola noiets i noietes de 4r.!

Per anar entretenint aquests dies llargs i freds d'hivern, aquí us deixo més frases de pronoms febles per  repassar...per sort els dies ja són més lluminosos, ja ho diu la dita per Sant Antoni abat, mitja hora per cap...

Apa, bona sort !



1. Busca els sintagmes que són CI. Substituïu-los.
Cridà fort a la seva filla perquè estava molt esverat.
Telefonareu als vostres pares?
Han fotut una pallissa al meu veí.
Envia el missatge als espectadors ara mateix!
La festa d’inauguració ha agradat a tots els convidats.
Tastar aquelles exquisideses plagué realment a en Josep.

 

2. Busca els sintagmes que són CC i CRV. Substituïu-los.
Renunciarà a tots els seus béns.
Hem arribat a casa a la mala hora.
Ve de cal metge sense recepta.
En Miquel caminava amb una mossa desconeguda.
Els quissons jeuen dins la senalla.
T’adones del que has fet?
Tens la documentació al despatx?
Ens hem oblidat de les postres!
El visitant estigué interessat en tots els quadres.
 


3. Ara és el torn dels atributs i els predicatius.
La mainadera es ventava desesperada al balcó del casalot.
En Quico semblava una fera salvatge.
Estan baldats de tanta feina.
Caminava mig perdut pel passadís de l’hospital.
El grupet de la dreta són les infermeres del teu pare.
Vares arribar a casa regirat per la situació.
Les ocells volen baixos avui vespre.

 

4. Digues quin tipus de complement és i substitueix-lo pel pronom feble corresponent:
Escriu la redacció al mestre
Explicava contes als nins
Renta la cara a n’Aina
En Joan només té un bolígraf
La pagesa collia fruita.
El torrent davalla ple.
Escriu a ta mare
Escriu la postal
La cuinera feia pollastre rostit
Anàrem a la plaça
Érem al cinema
Veníem de Barcelona
Ningú no renunciava al premi final
Va bé acostumar-se a fer esport
Només parlen de futbol
Pensa a donar menjar  als animals
Ets massa gelós per ser només el seu company.
Es dediquen a la venda de llibres vells No sap jugar a cartes
Es recorda de l’excursió
No han pagat la mesada a les treballadores.
Parlen de nosaltres
Pensem en totes les coses
Aquell infant du tacat el baverall.
Tots vàrem renunciar a la festa de fi de curs
Telefonem a tots els ciutadans!
Aquella dona pareix la Mare de Déu.
No sé si m’arriscaré a passar
Sempre s’oblida dels problemes




5. Substitueix els CD i CI d’aquestes oracions pels pronoms febles adequats:
Varen explicar allò a la mare
Va dir als convidats  que no hi arribessin tard
(oració subordinada)
Pregunta als que esperen  per què fan tant de renou
(oració subordinada)
Varen dir al director que en Pere encara no hi era
(oració subordinada)
Explicarem tot el que ha passat a les autoritats
(oració subordinada)
Va demanar als assistents  que no fumessin
(oració subordinada)

 

6. Substitueix els complements subratllats per la combinació de pronoms adequada col·locant-los davant i darrere el verb. Fitxa’t en l’exemple:

La mestra va demanar el treball als nins: La mestra els el va demanar – La mestra va demanar-los-el
Dóna albergínies a tots
Dóna les albergínies a tots
Explica contes als cosins
Posa els jerseis als nins
Torna la carpeta a les mestres
Explica allò a en Joan
Amaga l’arròs als excursionistes
Va repartir caramels als nins
Vaig manllevar aquest disc als meus amics
Explica el que hem dit als avis (oració subordinada) Penja l’abric dins l’armari
Compra els caramels  a la botiga

En Jaume va fer un obsequi als seus pares.

 7. Corregeix les faltes que trobis en aquestes frases:

Volia veure-ls. Llegeix-els, aquests poemes. Portem-el a casa. Duguem-els-ho a casa. Acostuma’t-hi. Dóna’li records. Fesho aviat. Me’n ha comprat tres. No l’utilitzaven bé, l’eina. Talla’m-els curts, els cabells. Dóna-me-ho tot. Què m’en dius? Ja t’en sortiràs. No’t moguis. Deixam fer. Si ens deixa el martell, els hi tornarem de tot d’una. Aquelles al·lotes deuen trobar estrany que no els hi presentem els nostres amics. L’aigua els hi arriba als genolls. Si et demanen el cotxe, deixa’ls hi. Puc donar-lis un bon consell. Jo també vaig a demanar-los-hi diners.

DEURES VACANCES NADAL:
Resultat d'imatges de imatges nadalAquí us deixo els deures de Nadal, cal presentar-los el primer dia de classe de l'any que ve ( gener de 2016), el format  és el de sempre a fulls  blancs i completant el dossier de la unitat 3 del 2n. trimestre. Podeu imprimir-vos les activitats i fer-les directament sobre el full imprès.




MORFOLOGIA VERBAL:

Amb l'ajut del dossier de verbs contesta les següents preguntes:
1.-1a p. singular imperfet indicatiu verb perdre.
2.- 3a p. plural  condicional verb témer.
3.- 1a p. plural imperfet subjuntiu verb cantar.
4.- 2a p. plural passat simple verb servir.
5.- 1a p. singular present subjuntiu verb servir.
6.- 3a p. singular imperfet subjuntiu verb cantar.
7.- participi verb absoldre.
8.-1a persona present subjuntiu verb anar.
9.- 2a persona imperatiu verb anar.
10.- gerundi verb atendre.
11.- 1a persona plural imperfet indicatiu verb atendre.
12.- gerundi verb estendre.
13.- 1a persona plural present subjuntiu verb beure.
14.- 1a persona singular present  indicatiu verb cabre.
15.- 2a persona plural imperfet de subjuntiu verb caure.
16.- 3a persona singular imperatiu verb cloure.
17.- 3a persona singular imperfet de subjuntiu verb collir.
18.- 1a persona singular imperfet de subjuntiu verb conèixer.
19.- 1a persona plural imperfet d'indicatiu verb córrer.
20.- 1a persona singular imperatiu verb créixer.
21.- gerundi verb creure.
22.- 2a persona plural present subjuntiu verb dir.
23.- 2a persona singular passat simple verb estar.
24.- 1a persona singular present indicatiu verb fer.
25.- 1a persona singular futur simple verb néixer.           




EXERCICIS:


Les següents oracions no cal que les analitzeu totes. Només analitzeu quins complements del verb o circumstancials hi ha:
- Parlen de l'aniversari
- Regaleu-nos les entrades
- La Laura em pentina
- No conec el fill de la veïna
- Trameteu als corresponsals les notes del mes
- El meu pare és mecànic

- Us porten les flors
- El pare ja s'ha posat bo
- Ahir us va veure
- Es riu dels amics
- Els va comprar jerseis
- Estava molt pàl·lida   després de l'operació
- Es dedica a l'esport
- La conserge ens dóna el bon dia
- Es va quedar sord
- Els han comprat
- Preneu-vos un cafè
- Eren tots   davant del palau
- Torna'ls    els exàmens
- Aquest vestit sembla de seda
- Li va donar el llibre
- Ja s'acostumarà a la nova feina
- Ja són les deu
- Les miro
- Demà jugarem  a pilota
- En poc temps s'ha fet famós
- Compra'ls
- En Joan no es fa amb la Laura
- Posa les postres    a les convidades


EXERCICIS PRONOMS FEBLES:

1. Escriu darrere el verb els pronoms que hi ha davant:


Jo li vaig telefonar
Tu el vas mirar
Ell ens va cridar
Ella les va comprar
Nosaltres la vàrem cantar
Vosaltres els vàreu veure
Ells us va escoltar
Elles et van explicar
Jo li vaig escriure
Tu els vas trobar
Ell el va treure
Ell hi va anar
Nosaltres us vàrem veure
Vosaltres ho vàreu dir
Ells es van perdre
Elles us va mirar


2. Substitueix la part en negreta pel pronom feble corresponent. Tots van davant el verb:


La mare fa el dinar Ara rentarem la moto
Na Maria té feina Llegirà els contes
Comentes allò
Teníem set
Visitarem pobles
Amagaran les claus
Aprofitava el temps
Passejarà pel jardí
Comprava el llibre
Atrapava rates
Netejarem els carrers
Viuen en un casull
Menjava pastissos
Comprèn les lliçons
Explicaré això
Són a Peguera


3. Subtitueix la part en negreta pel pronom feble que hi pertoqui. Has de tenir en compte que acompanyen verbs en imperatiu:


Mira això
Mireu allò
Fes el còmic
Feu el mural
Explica el poema
Mirem el diari
Agafa els pinzells
Comprau els pollastres
Mossega les pomes
Ves a Maó
Puja a la muntanya
Tasta la tortada
Penja els quadres
Llegiu rondalles
Explica acudits
Prepara el sopar
Conta el que t’ha passat
Aprèn les cançons


4. Substitueix la part en negreta pel pronom feble corresponent. Col·loca el pronom davant i darrere el verb, seguint l’exemple: Va llegir llibres: En va llegir – Va llegir-ne


Va repartir els contes
Va demanar allò
Va fullejar les lliçons
Va dirigir la coral
Va mirar el paisatge
Va fer pa
Va estudiar a la biblioteca
Va caure per les escales
Va veure el president
Va creure les recomanacions
Va moure la carpeta
Vaig creure allò
Va perdre diners
Va perdre els papers




5. Tots els sintagmes ennegrits són CD. Substituïu-los.

Na Marta col·loca les pomes al calaix.
Estrenen aquell film que tant t’agrada. Tinc molta fruita per berenar.
Va confessar que havia mort set persones.(oració subordinada)
Durà l’equip a la primera divisió.
Caçaven papallones pel sementer.
Aconseguí una càmera de fotos amb els punts acumulats.
L’apotecari va vendre tots els medicaments.
Analitzarem això.

Repàs de complements verbals, nivell 4r.ESO:


1.      Localitza el sintagma nominal subjecte i el sintagma nominal predicat de les següents oracions:

- Plou molt avui

- Tots i totes vam sortir molt contents del cinema.

- Una avaria informàtica col·lapsa el cel d'Europa.

- Els dilluns, el veí de la meva estimada germana organitza unes festes multitudinàries a casa seva.

- En Joel farà una entrevista als jugadors de futbol i al seu entrenador a l'estadi.
- Els alumnes i les alumnes de primer curs de batxillerat de la meva classe parlen molt a l'hora de la matèria de català


2.       Digues quin tipus de complements són els subratllats:


a) Renunciarà a tots els seus béns.

b) Hem arribat a casa     en mala hora.
c) Ve de cal metge      sense recepta.
d) En Miquel caminava    amb una noia desconeguda.
e) Els gossets jeuen dins la senalla.
f) T’adones del que has fet?
g) Tens la documentació   al despatx?
h) Ens hem oblidat de les postres!
i) El visitant estigué interessat    en tots els quadres.



j) La mainadera es ventava desesperada   al balcó del casalot.
k) En Quico semblava una fera salvatge.
l) Estan baldats de tanta feina.
m) Caminava mig perdut    pel passadís de l’hospital.
n) El grupet de la dreta són les infermeres del teu pare.
o) Vares arribar a casa regirat per la situació.
p) Les ocells volen baixos     avui vespre.


q) Escriu la redacció   al mestre
r) Explicava contes    als nens
s) Renta la cara    a n’Aina
t) En Joan només té un bolígraf
u) La pagesa collia fruita.
v) El torrent baixa ple.
w) Escriu a  la teva mare
x) Escriu la postal
y) La cuinera feia pollastre rostit
z) Anàrem a la plaça
a) Érem al cinema
b) Veníem de Barcelona
c) Ningú no renunciava al premi final
d)Va bé acostumar-se a fer esport
e) Només parlen de futbol
f) Pensa a donar menjar als animals
g) Ets massa gelós per ser només el seu company.
h) Es dediquen a la venda de llibres vells
i) No sap jugar a cartes
j) Es recorda de l’excursió
k) No han pagat la mesada   a les treballadores.
l) Parlen de nosaltres
m) Pensem en totes les coses
n) Aquell infant duu tacat   el jersei.
o) Tots vàrem renunciar a la festa de fi de curs
p) Telefonem la Maria!
q) Aquella dona sembla la teva amiga.
r) No sé si m’arriscaré a passar
s) Sempre s’oblida dels problemes

t) El professor escoltava atentament     els alumnes.

u) Hem saludat l’àvia  molt ràpidament

v) Caldrà portar el nen    al metge


SUBJECTE


1.LLegeix les frases següents. Indica si la paraula "roure" és el nucli d'un subjecte.


- El roure és un arbre majestuós.
- El roure del bosc de can Mateu era el primer que es veia.
- Vam veure l'únic roure que no s'havia cremat.
- Quina alegria veure un roure tan alt i verd!
- Els jardiners van plantar un roure al fons del parc.
- El roure marcava el límit de les terres de can Mateu.

2. Digues si els conjunts subratllats són el subjecte del verb marcat .



La raó era seva.
- Ahir 
vam recórrer totes les botigues del carrer Gran.

- Sota el pseudònim de Víctor Català s'amagava una dona escriptora.
- La Maria no hi 
estava gens a favor.
Això 
sembla el més interessant de la reunió.

3. Digues si el conjunt subratllat de cada frase fa de subjecte.


La noia passava per la porta principal.
- M'agrada molt el pa amb tomàquet.
- Aquell anell passava de pares a fills.

- Vam enviar-los un telegrama.
- Entraven trens cada cinc minuts.


4. Assenyala les frases en què el conjunt subratllat (amb el nucli "préssecs") fa de subjecte.


- M'agraden els préssecs a l'estiu.
- A l'estiu menjo préssecs.
- Els préssecs madurs són molt més gustosos.
- Haurem de comprar préssecs per al pare.
- Aquest any vénen tard els préssecs.


COMPLEMENT DIRECTE (CD)

1. Digues si el conjunt subratllat fa de complement directe.




- Jo porto un anell al dit del mig.
- M'agraden les joies senzilles.
- Beveu molta aigua!
- El professor escoltava atentament els alumnes.
- El professor escoltava atentament els alumnes.

2. Fes el mateix que a l'exercici anterior.


- Caldrà portar el nen al metge a veure què li passa.
- No ens va sortir bé la confitura de poma i la vam haver de llençar.
- Plovia a bots i barrals.
- M'encanten les flors vermelles.
- M'han regalat tres poms de flors.

3. Fes el mateix que als exercicis anteriors.


- Els nens s'estan menjant el pastís a grapats.
- Quan hem arribat hem saludat l'àvia.
El teu amic, l'hem vist quan sortia!
El teu amic se'n va al Canadà.
- Les salamandres habiten les aigües pures.

COMPLEMENT INDIRECTE (CI)

1. Assenyala els complements indirectes.


- Portarem joguines als nens.
- Comprarem llibres per als teus cosins.
- La pel·lícula presentava la vida dels camperols.
- A la Maria, li regalarem una bufanda per Nadal.
- Escriurem la carta als Reis.

2. Fes el mateix.
- Van portar la carta al director.
- He acompanyat la mare a l'hospital.
- A nosaltres, ens regalarà música.
- Portarem flors al cementiri.
- Li agrada escoltar música als matins.


3. Reconeix els CI d'aquest fragment. Digues si els conjunts subratllats són CI o no.
Per jugar a escacs, les persones han inventat al llarg dels temps sistemes prou enginyosos. S'enviaven partides per correu a l'oponent, sovint per telegrama i tot. Al segle XII, sabem que els reis d'Anglaterra enviaven als reis de França les partides a través del Canal. Donaven a missatgers especials els sobres lacrats amb les jugades xifrades.
Una partida podia durar anys.
Avui dia, l'ús d'Internet permet jugar amb algú a l'altra punta del món en temps real i enviar al contrincant de forma immediata la jugada. Allò que continua igual és el temps invertit per pensar una jugada.


COMPLEMENTS


1. Digues quina funció fa cada conjunt.


- El noi va posar un cartó de suc i una cullera de plàstic a la safata.


- Un home dormia agafat a l'ase, a la vora d'un dels camins que porten a Tunis. Somniava l'abundància que Déu negava al seu poble, on durava la secada i el bestiar moria o naixia mort.



ATRIBUT


1. Identifica les frases que tenen un atribut. Marca l'atribut.


- La noia estava ben quieta per fer la foto.
- Si no és a París, no sé pas on deu haver anat.
- Semblava de seda, de fina que era.
- Ha estat el teu amic qui ho ha denunciat.
- Era ben lluny de casa seva.


2. Fes el mateix.


- Ara són les dotze de la nit i cal anar a dormir.
- M'agrada aquesta hora de la nit.
- Toquen les dotze i hi ha silenci.
- Em sembla impossible tanta quietud.

- Sempre, és el moment de la nit més esperat. 



3. Fes el mateix.


- El rellotge és d'or.

- En Joan és metge.

- Em compraré un rellotge d'or.

- Aquesta noia viu tranquil·la.

- Ella és qui ens ha obert.





COMPLEMENTS



1. Identifica els complements.


Una vegada era una dona que, recolzada a la soca d'una figuera, llescava
 pa; i va pegar tan bella estrebada amb la ganiveta que, a més del pa, es va partir ella pel mig i va tallar de part a part la soca de la figuera i tot. Mireu si és molt!
I qui no ho vulgui creure que ho vagi a veure.
                                              (Rondalles del Montserrat- Pau Bertran i Bros)



2. Identifica les funcions dels conjunts subratllats.
L'Stanley va ser 
el primer d'acabar. Va escopir al clot i se'n va anar a dutxar-se i a canviar-se de roba. Havien passat tres dies de la bugada i, per tant, fins i tot el recanvi net era brut i suat. L'endemà aquesta seria la seva roba de treball i li rentarien l'altra.
No trobava cap explicació de per què en Zero havia cavat el seu clot per ell. En Zero ni tan sols n'havia tastada cap, de pipa.
(LOUIS SACHAR. Clots)




COMPLEMENT DE RÈGIM VERBAL O PREPOSICIONAL (CRV o C. PREP.)


1. Identifica els complements de règim verbal. Assenyala els CRV o C. Prep.
Recorda que aquest complement s'introdueix per una preposició que el verb exigeix (regeix).

preposició A: acostumar-se, dedicar-se, exposar-se, arriscar-se...
preposició DE: parlar, oblidar-se, adonar-se, penedir-se, recordar-se...
preposició AMB: avenir-se, acarar-se, acarnissar, fer-se, conformar-se...
preposició EN: pensar, complaure's, confiar, consistir, creure, afanyar-se...


- Van accedir als resultats de les proves.

- Pensaven en qualsevol cosa menys en la feina.

- Regalarem roses als visitants.

- No es recorden de nosaltres i no vindran.

- El president es referia a les solucions possibles.

2. Assenyala els CRV o C. Prep.


- Es van comprometre en un pacte estranyíssim.

- Ho ragalarem a beneficiència.

- El producte de la venda es dedica a beneficiència.

- S'ha acostumat al fred i a la calor.

- Està molt entossudit en aquesta idea. 

3. Assenyala els CRV o C. Prep.

- Tan sols pensen a guanyar diners fàcilment.

- La prova consisteix en una llista de preguntes.

- Portarem el bestiar a la fira.

- No n'havia cap més en tota la botiga.

- Es referia a tota la gent que ha vingut.

4. Completa les frases següents amb una de les preposicions següents: A, DE, EN, AMB. Els complements que introdueixen són tots complements de règim verbal.


Recorda les regles següents de canvi i caiguda de preposicions en el complement de règim verbal.


1) Davant d'un infinitiu només hi podem posar A o DE. Cal canviar, doncs, EN i AMB per A o DE.
Exemple: Penseu en el resultats. Penseu a treure bons resultats.


2) Davant d'una conjunció QUE no podem posar cap preposició. Exemple: Penseu en els resultats. Penseu que cal treure bons resultats.


- Va atrevir-se ___ saltar.

- Es conforma ___ que vingui demà.

- Estic d'acord ____ tot.

- Estic d'acord ____ que porti les postres.

- Penseu ___ tornar els llibres de la biblioteca.

- Es van penedir ___ tot el que havia fet.

5. Fes el mateix.


- Tan sols pensen ___ divertir-se.

- Cal comprometre's ___ complir els mínims.

- No es va atrevir ___ contradir-lo.

- Ja s'adonaran ___ que no és ell qui ho ha fet.

- Estava d'acord _____ tot.

- No es conformava ____ rebre la meitat de l'herència.


6. Completa les frases següents. Cal que tinguis en compte el canvi i caiguda de preposicions, per tant, pot ser que no s'hagi d'escriure res en alguna de les frases.

- Vam oblidar ___ que la festa era diumenge.

- Sempre ens exposem ____ trobar un forat negre.

- No us he de burlar ___ les persones febles.

- Us heu d'acostumar ____ que algú us ho faci.

- Vacil·lava ____ les seves decisions.

- Dubtava ____ recollir-ho amb la mà.





COMPLEMENT PREDICATIU (C. PRED.)


1. Identifica el complement predicatiu.


- La Maria estava cansada.

- La Maria arribava cansada.

- En Pau es va fer ric.

- Es va tornar groc de cop.

- Semblava espavilat.

2. Fes el mateix.


- Portava les sabates noves.

- Se'n va anar capficat per les notícies.

- Això sembla possible.

- Ell sempre es mostrava distant.

- En Pere s'ha posat bo en saber-ho.

3. Fes el mateix.


- Aquella bèstia s'ha tornat boja d'estar en una gàbia.

- Ens troba ben ridículs vestits així!

- Ens ha trobat un hotel per a les vacances.

- En Pau es considera un superdotat.

- Es va quedar ben parada!



EL COMPLEMENT CIRCUMSTANCIAL (C.C.)


1. Reconeix els complements circumstancials.


Els complements circumstancials expressen matisos i circumstàncies de l'acció del verb. Els matisos que expressen solen ser de lloc, de temps, de mode o manera i de quantitat. També poden expressar altres factors de l'acció com els d'instrument, companyia i d'altres.

Exemples : Avui fa sol. (temps)
Ho va fer molt bé.
(manera o mode)
Viu molt lluny.
(lloc)
Ho va tallar amb les tisores. (instrument)

1. Reconeix el C.C. i digues de quin tipus es tracta.
CCM: de mode;  CCLL: de lloc; CCT: de temps

- Avui he anat a comprar sabates.

- En aquest racó de món no en trobarem.

- Escrivia molt bé i va guanyar el premi.

- El dilluns, els teatres no solen fer funció.

- Viu a l'altre costat del poble.

- Aquest noi és així .

2. Assenyala el complement circumstancial.


- La noia caminava a poc a poc.

- Va arribar cansada.

- Va caure damunt una cadira.

- Va descansar durant una bona estona.

- Va tornar a marxar refeta.



RESUM


1. Escriu la funció que fa cada conjunt subratllat de les frases següents.SUBJ: subjecte; CD: complement directe; CI: complement indirecte;ATR: atribut; CRV: complement de règim verbal; CPRED: complement predicatiu; CCL: c. circums. de lloc; CCT: c. circums. de temps; CCM: c. circums. de mode o manera

La meva tia viu a la muntanya.
Sempre arriben 
cansats.
M'agraden els ocells de bosc.
Farem un recull de cançons de festa.

No s'avenia amb el seu germà.
Vam portar el que teníem a la Maria.
L'any passat va ploure molt.
De tan cansats caminàvem
 a poc a poc.


2. Fes el mateix.

 No ens vam posar gens nerviosos.
Sempre ens llevem 
molt aviat.
Una forma d'avançar són 
els exercicis.
Volem anar 
a Mallorca.
Ara els petits d'abans ja són 
nois grans.
Aquell amic teu s'ha tornat 
molt antipàtic perquè no em saluda.
Per sopar menjo 
pa amb tomàquet.
Aquell noi no para de parlar 
de futbol a tota hora.













Unitat 1: LA LITERATURA TROBADORESCA:


Hola gentils trobadors i belles midons!

No se sap com, però de cop i volta ens hem traslladat a l'època medieval!

La majoria de vosaltres sou pagesos i pageses que treballeu la terra o teniu algun altre ofici per sobreviure, com per exemple fuster. Patiu molta gana i no teniu un cèntim per a comprar menjar o roba o per pagar-vos un trist medicament quan caieu malalts, teniu molt de fred a l'hivern i la vostra casa és una sola habitació.
El senyor feudal a qui pertanyen les terres que conreeu us explota de mala manera i us fa pagar uns impostos inimaginables. A més, el vostre rector o capellà us té atemorits amb el foc etern on cremareu si deixeu d'anar a missa, si pequeu o teniu pensaments impurs. A l'infern us faran plorar de dolor amb turments escandalosament cruels. Treballeu de sol a sol i mai heu pogut anar a l'escola, només saben llegir i escriure els quatre capellans i nobles.

Si formeu part de l'església esteu de sort perquè vosaltres sou uns privilegiats, a banda de tenir bon menjar que us donen "voluntàriament" els pagesos, heu anat a escola i sabeu llegir i escriure; aneu ben abrigadets a l'hivern perquè teniu la roba que voleu, disposeu de mantes i el llit calent.
Molt pocs de vosaltres sou senyors feudals i dames. Pertanyeu a la noblesa i la vostra vida, en comparació a la resta de la població, és molt bona. Teniu tot allò que desitgeu. Béns, excel·lents viandes i begudes, robes elegants, cases grandioses, riqueses, joies... I el millor de tot, no cal que treballeu durament, disposeu de moltes estones d'oci i molts criats que us serveixen.

Per damunt de tots aquests estaments només hi ha el Rei, el Papa de Roma i Déu


Primer de tot,  mirem aquest vídeo que tracta sobre la formació de Catalunya, l’època feudal i comtal fet pel Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació:

http://www20.gencat.cat/portal/site/culturacatalana/menuitem.be2bc4cc4c5aec88f94a9710b0c0e1a0/?vgnextoid=841c5c43da896210VgnVCM1000000b0c1e0aRCRD&vgnextchannel=841c5c43da896210VgnVCM1000000b0c1e0aRCRD&vgnextfmt=detall2&contentid=045d3c084ded7210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD




 

Vídeo que representa "La llegenda del cor menjat" de mickmiel
Vídeo de la llegenda del cor menjat


ACTIVITATS 1.Ara ens centrarem en l’època medieval, l’edat mitjana.

Miniatura de trobador amb instrument musical


Contesteu les següents  preguntes per  preparar l'examen:

1. De què parlen les poesies trobadoresques? De quin tema?  Relaciona els trobadors i els joglars amb les característiques que els defineixen.TROBADOR JOGLAR.

compon la música
transmet i interpreta l’obra
persona d’extracció popular
escriu l’obra
pertany al cercle nobiliari

3. A qui s'adrecen els poemes ?

4.En quina llengua s'escriuen? 

5.Situem cronològicament la poesia trobadoresca.

6 Feu una llista dels noms de tres trobadors catalans.


7. La literatura trobadoresca va produir diferents gèneres segons les característiques formals i el tema de què tractaven els poemes. Relacioneu cada gènere amb la seva definició:

a. Cant de tristesa i lloança a la mort d’una persona.

b. Composició que expressa els sentiments amorosos d’un trobador i una dama noble.
c. Poesia moralitzadora d’ atac personal o de propaganda ideològica.

 8. Escolta Guillem de Berguedà, "Cançoneta leu e plana" interpretada per Francesc Ribera (Titot) a la web Música de Poetes de la UOC.http://www.uoc.edu/app/musicadepoetes/servlet/org.uoc.lletra.musicaDePoetes.Titol?autor=116&titol=703



 
Balcó de Romeu i Julieta





















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada