USOS VERB SER I ESTAR
1. Sempre
farem servir el verb SER quan
vagi seguit d'un adverbi de lloc. Ex: sóc a Girona (i no pas estic a
Girona) , en Jordi és a dins (i no pas en Jordi està a dins)
2.Farem servir el
verb ESTAR només quan vagi seguit
d'un adjectiu (*) o d'un gerundi.
(*)els adjectius com boig, viu, mort, calb, bo, dolent, etc, que denoten característiques perdurables i incanviables en un suposat llarg termini, sempre van amb el verb SER. Ex: Sóc calb, ets boig (i no pas estàs boig), és mort (i no pas està mort), som vius (i no pas estem vius)
(*)els adjectius com boig, viu, mort, calb, bo, dolent, etc, que denoten característiques perdurables i incanviables en un suposat llarg termini, sempre van amb el verb SER. Ex: Sóc calb, ets boig (i no pas estàs boig), és mort (i no pas està mort), som vius (i no pas estem vius)
3. Una altra cosa és el
verb català "ESTAR-SE en un
lloc" , el qual el farem servir quan romanem un temps considerable, i
important en un lloc determinat. Ex: m'he
estat aquí una hora esperant-te
, a quin hotel us esteu? (i no pas a quin
hotel esteu?
; en tot cas podríem dir a
quin hotel sou?)
4. Un cas especial també
és el verb català "HAVER ESTAT", referint-se a ser el /la causant o actor/a
d'un cert fet. Ex: qui ha estat el que s'ha menjat la
pizza?, has estat tu?
5.
Compte: no fer servir mai el verb ESTAR en
comptes de SER-HI o HAVER-HI . Exemple:
Ara
mateix està la Rosa, hi vols
parlar?.........Ara mateix hi ha la Rosa, hi vols parlar?
No
manca ningú, estem tots..................No
manca ningú, hi som tots
Ho sentim, però la talla
42 no està..........Ho sentim, però la
talla 42 no hi és
6.Compte també: no direm mai:
6.Compte també: no direm mai:
Clar!................sino que direm: És clar!
Clar que sí!...............sino que direm: És clar que s!
Està clar!................sino que direm: És clar!
Clar que sí!...............sino que direm: És clar que s!
Està clar!................sino que direm: És clar!
Està bó!................sino que direm: És bó!
1) Completa els textos amb
la forma adequada dels verbs ser o haver-hi.
Un dels llocs
més clàssics per quedar amb els amics a la meva ciutat és el Zurich, que
__________ un bar que __________ a la cantonada del carrer Pelai amb la plaça
de Catalunya, a l’edifici del Triangle, davant de la parada del metro
Catalunya, de la línia 3, la verda.
2 Tothom queda
a Piccadilly Circus. Segur que, mentre t’esperes, trobaràs algú que fa temps
que no veies. __________ una plaça on __________ molts cartells publicitaris i
també, molt trànsit. A sota mateix de la plaça __________ una parada de metro.
3 La Piazza Spagna és un
dels punts de reunió dels romans i dels estrangers. La gent hi queda perquè es
pot esperar assegut a les escales. A dalt de tot de les escales __________
l’església de Trinità dei Monti i a baix __________ una font.
4 La porta de
la catedral __________ en aquella plaça quadrada on __________ un parc. Tothom
hi queda perquè __________ lloc per seure i sempre __________ músics tocant. A
la cantonada __________ un bar molt petit que __________ el lloc ideal per
prendre-hi un cafè.
5 A
la sortida del metro __________ la plaça de Centre. __________ un lloc molt
típic per quedar encara que sempre __________ tanta gent que és molt difícil
trobar-hi algú!
2) Completa les frases següents amb la forma apropiada dels verbs ser,
estar o haver-hi.
1. El llibre
deu.................................al despatx. Em sembla que
................................. (col·locat) a la tercera estanteria de mà
dreta.
2. Hola.
-Que.................................en Pere? –No, en aquests moments no
hi.................................Fins a les dues que
.................................a l’oficina. Truca cap a a les tres.
3. No
vaig.................................gaire estona a casa. Per tant, quan vas
trucar ja no hi .................................
4. El
castell.................................(situat) al cim mateix d’aquella
muntanya. A més del castell.................................una ermita i una masia,
amb un petit hort.
5. –Vaig a buscar
el vi. On.................................? A la nevera o al rebost? –El vi
.................................a la nevera. Fa mitja hora que l¡hi he posat:
.................................a la part del congelador perquè es refredi més
de pressa.
.
3.
D’acord amb les normes, escriu la
forma apropiada de ser o estar en els vuits de les frases
següents.
1.
En Joan .................................... malalt. Ell
....................................una personalitat malaltissa.
2.
La Neus
....................................morena, de naturalesa. En canvi, ara
....................................molt blanca.
3.
En Pere ....................................una bona persona. La
setmana passada va ....................................malalt, però ara
ja ....................................bo.
4.
El meu carrer ....................................molt fangós. En
canvi, el teu que ....................................molt polit, avui
....................................molt fangós.
5.
Aquest barri on visc ....................................molt fosc: hi
ha massa pocs fanals. Ahir, però, ....................................a les
fosques completament a causa d’un curt circuit a l’enllumenat.
4.
D’acord amb les normes escriu en els buits la forma adequada dels verbs
ser, estar o bé, en els casos que hi vagi bé, els verbs veure’s, sentir-se,
anar o trobar-se.
1.
Aquesta bombeta ....................................fluixa: fa molt poca
llum.
2.
Aquesta bombeta fa pampallugues:
....................................fluixa. Enrosca-la bé.
3.
El quadre ....................................penjat tort: redreça’l.
4.
La figura central del quadre ....................................torta:
desmillora el quadre.
5.
Aquest matalàs....................................flonjo: s’hi dorm molt
bé.
6.
Aquest matalàs ....................................flonjo: s’han
afluixat moltes molles.
7.
La casa ja ....................................acabada: només
falta pintar-la.
8.
El meu cotxe ....................................espatllat. Agafem el
teu que ....................................bé.
9.
En Pere ....................................un noi molt animat, però avui
....................................més aviat apagat.
10.
Aquest noi ....................................maco últimament. Sembla
que li han provat les vacances.
11.
En Joan ....................................un noi molt net, però avui
....................................molt brut.
5. Escriu en els buits la forma apropiada dels verbs
ser o estar, segons que vagin acompanyats o no d’una locució
prepositiva.
1.
Aquell arròs ....................................al punt:
....................................realment molt bo.
2. La societat polonesa
....................................en crisi des de fa temps:
....................................una societat molt complexa.
3. Aquells nois van
....................................de sort amb el tema que els va tocar
desenvolupar a l’examen. Tots ....................................d’acord que
....................................el més fàcil.
4. Aquella casa no
....................................a la venda, ja que forma part del patrimoni
històric de la ciutat.
5. Tot els presents
....................................en contra d’aquesta proposta.
6. Completa els buits amb la forma apropiada dels
verbs ser, estar o haver-hi. En algun cas, pots utilitzar tots
dos verbs i en altres casos pots fer servit, molt millor, algun verb diferent.
1.
La sopa ....................................salada i la carn
....................................poc feta.
2. L’aigua d’aquella platja
....................................neta i cristal·lina, però
....................................gelada.
3. Vam passar per davant del museu i ja vam veure
que ....................................tancat. Penjat a la porta
....................................un rètol que deia que el museu ....................................tancat
a la tarda.
4. Vaig ....................................molta
estona a l’escola, però quan vas trucar ja no hi
....................................
5. En aquella festa
....................................tots els seus amics. Tothom
....................................molt content de retrobar-se.
6. La sala d’exposicions, que
....................................al carrer d’Aribau,
....................................oberta al públic tot el mes.
7. D’aquí a mitja hora, en Pau ja
....................................a Girona. Hi
....................................dos dies.
8. Va ....................................tres hores a la sala d’operacions.
9. -Què ....................................en
Lluís? –No, no hi ....................................-Em podeu dir on
...................................., doncs? -Ara
....................................a la Universitat. Hi
....................................tot el matí.
10. L’habitació
....................................molt freda. El nen
....................................molt fred de mans.
11. No
toquis la neu, que ....................................refredat. A més,
....................................molt bruta.
12. En
Marc ....................................al balcó.
....................................llegint una novel·la.
13. En
Joaquim no ....................................massa bo de salut. Em sembla que
....................................una persona molt malaltissa.
14. El gos
....................................feliç, quan veu arribar als amos.
15. Aquest
nen ....................................molt espavilat per l’edat que té.
16. La Maria ....................................una noia
molt maca, encara que últimament ....................................una mica
demacrada.
REPÀS PAU 2016:
Vosaltres,
com els valents cavallers de La
Pedrera de Gaudí amb el seu casc, amb el vostre esforç,
fent-vos el camí.
|
Hola nois i noies de 2n. de batxillerat i altres, aquí us deixo el material de repàs de 2n. de Batxillerat de Llengua catalana. Es tracta d'anar treballant aquestes activitats. Les anirem corregint a classe.
Ànims,que ja falta menys...!!
1)
Subratlla els verbs, encercla els nexes de cada subordinada adverbial, enquadra
aquesta i digues de quin tipus és.
a.
Quan el gat dorm, les rates ballen.
b.
Si el part va bé, només s’haurà d’estar tres dies a la
clínica.
c.
Per més que hi
insisteixis, em nego a comprar-te un cocodril.
d. Sempre escriu tal com raja.
e.
Com més gran et fas,
més ximple et tornes.
f.
Una bicicleta et durà
on vulguis.
g.
Vist que has decidit
comprar-te un cotxe, he pensat que et faria servei aquest gat.
h.
Hi ha més dies que llonganisses.
i.
La Pilar durà al moixa a Ciutadella així que arribin les vacances d’estiu.
j.
En Ramon treballarà a Catalunya Informació a fi d’experimentar
la part pràctica de la carrera de periodisme.
2)Omple els espais en blanc amb la forma de relatiu correcta i
assenyala la funció sintàctica del pronom relatiu dins de la seva oració
subordinada:
a. No puc entendre el problema …………………… et refereixes.
b. Aquestes són les maletes …………………………. hi ha la roba dels nens.
c. La història …………………………et parlo va passar fa molts anys.
d. Vaig sortir amb la noia ………………………….. entrevistaven aquest matí a la ràdio.
e. L’escriptor …………………………… sempre et parlen ha guanyat el premi Prudenci Bertrana.
f. El veí …………………………………volia canviar el món treballa en un banc.
g. Ventura Gassol………………….va escriure Les tombes flamejants, va col·laborar estretament amb Francesc Macià.
h. La persona ……………………………. vaig explicar una confidència la va escampar a tothom.
i. Els diners………………….havíem de pagar el deute han desaparegut.
j. Tinc una biblioteca …………………………….estic molt orgullós.
3) Reescriu les oracions següents, tot corregint-ne els errors:
a. Tinc que dir-li la veritat.
…………………………………………………………………………………………
b. Vine’m a veure sinó saps què fer.
…………………………………………………………………………………………..
c. Són perills als que ahir a la tarda no ens volíem arriscar.
……………………………………………………………………………………………
d. Passaren per uns camins quins marges eren plens de ginesta florida.
……………………………………………………………………………………………
e. El parany en el que has caigut demostra que ets més influïble del que creus.
…………………………………………………………………………………………….
f. . Els estalvis en els que confiava s’han esvaït.
…………………………………………………………………………………………….
g. Els cordons amb els que es lliga les sabates estan esfilagarsats.
…………………………………………………………………………………………….
h. Vingué una professora nova de la que tothom quedà encisat.
…………………………………………………………………………………………….
i. És un problema del què tots fugen.
……………………………………………………………………………………………
j. Les idees a les que us oposeu són molt raonades.
…………………………………………………………………………………………….
4) Omple els buits amb PER QUÈ o PERQUÈ, i
especifica si és una conjunció causal o final, un relatiu o un interrogatiu:
a. Li van dir que sí ……………………….. callés.
b. Va haver d’insistir molt ………………………. li deixés els diners.
c. Aquests són els ideals ………………………….. lluitem.
d. No vindré …………………… estic convidat a un alter sopar.
e. Vam obrir les finestres ……………………………..ens passés una mica d’aire.
f. .Aquesta és la causa …………………..s’amoïnava tant.
g. Digueu-me …………………….us heu de barallar cada dia.
h. Aquestes són les raons ……………………..us han convidat.
i. Les qüestions ……………………….. s’interessa són molt variades.
j. Avui entendrem ….......................... hi heu votat en contra.
5) Conjuga:
Imperatiu COSIR:
Imperfet
de subjuntiu FER:
Imperfet d’indicatiu NÉIXER :
Passat simple DESFER:
Present de subjuntiu COSIR:
6) Fes la transcripció fonètica dels sons
subratllats i expliqueu la REGLA
en cada cas :
INFINIT:
UN CAPITÀ :
SABATA:
MATEIX ANY:
ESQUITX: POBLE:
EXPRESSAR:
RELLOTGERIA:
TAXI:
ELS ASTRES :
7) Substitueix
per pronoms febles tots els complements
de les frases següents:
a. Ara són les dues en punt.
...............................................................................................................................
b. Exposaven el quadre al sol.
...............................................................................................................................
c. A la reunió parlaven dels
plans de futur.
...............................................................................................................................
d. Vam demanar els horaris al
conductor.
...............................................................................................................................
e. Vaig
parlar de tu a la mare.
...............................................................................................................................
f. Van
deixar uns quants llibres a la mestra.
...............................................................................................................................
g. Se sent
animat.
...............................................................................................................................
h. No apugen el sou als
treballadors.
...............................................................................................................................
i. La inflació és un fenomen
econòmic.
...............................................................................................................................
j. Deixo
les eines a aquells homes.
...............................................................................................................................
8 )
Justifica l’ús de la dièresi ens els
següents mots: inqüestionable, insubstituïble, Explica per
què reinventen, reduint i harmònium no porten dièresi.
9) Indica per què fóra, energúmens, bèsties i mòlt
porten accent.
10) Explica la funció sintàctica del
Complement Directe i la seva pronominalització. Posa exemples per a cada cas.
11)
Conjuga els següents temps verbals:
1a.
persona singular Present indicatiu CONÈIXER:
Passat simple CÓRRER:
Gerundi DUR:
Imperfet Indicatiu DIR:
Imperfet –Subjuntiu CREURE:
12) Escriu els paradigmes verbals
següents:
Present de subjuntiu ESTUDIAR
|
Passat simple POSSEIR
|
13) Tria la resposta correcta per a cada
cas:
1) Indica quina és l’anàlisi correcta de
l’oració marcada en negreta:
Estic
cansada que cada dia em vinguis amb la mateixa cançó.
1.
Oració subordinada substantiva completiva complement de règim verbal.
2.
Oració subordinada substantiva
completiva complement directe.
3.
Oració subordinada substantiva completiva complement del nom.
4. Oració subordinada substantiva
complement de l’adjectiu.
2) Indica quina és l’anàlisi correcta de
l’oració marcada en negreta:
Aquells
nois volien que cada dia els deixéssiu pujar.
1.
Complement circumstancial.
2.
Complement predicatiu.
3. Atribut.
4.
Complement Directe.
3) Indica quina és la solució correcta:
El professor confia _______________ l’alumnat s’interessi per la
matèria.
1. en què.
2. que.
3. de que.
4. de què
4) Indica quina és la funció sintàctica
correcta de l’oració subratllada:
Tinc la impressió que la campanya
publicitària serà un èxit.
1.
Complement del nom.
2.
Complement règim verbal.
3)
complement directe.
4.
Complement de l’adjectiu.
5) Indica la solució correcta:
Els treballadors protesten i
manifesten unes preocupacions _________ són del tot justificades.
1. les quals
2. què.
3. les
quines
4. que
6) Quina seqüència té la mateixa funció
sintàctica que l’element subratllat i, a més, és correcta normativament?
A Tarragona hi ha la fàbrica on
treballa el meu pare.
1. on hi
2. en la que
3. en què
4. que
7) Quina categoria gramatical és el mot perquè?
Els
universitaris feien vaga perquè
els convalidessin els estudis aprovats a les universitats estrangeres.
1. substantiu.
2. Preposició composta.
3. Conjunció final.
4. Preposició causal.
8) Indica la funció sintàctica de
l’oració subratllada:
Demanarem una quota mensual a qui
es matriculi el proper trimestre la club de natació.
1.
Complement directe.
2)Complement
indirecte.
3.
Complement del nom.
4) Atribut.
9) Quina de
les següents oracions és atributiva?
1. Des
d’ahir ja és a Barcelona.
2. L’Enric
és delegat de curs.
3. L’Anna es
mostra poc solidària.
4. En Josep s’està a Caldes.
10) Quina oració té la forma PERQUÈ amb
valor de conjunció causal?
1. T’hem comprat això perquè callis d’una
vegada.
2. Sempre ha contestat el perquè
encertadament.
3. Li he portat aquest llibre perquè
passi una bona estona.
4. M’he presentat aquí perquè tinc moltes
ganes de veure’t.
11) Indica la solució correcta:
Aquest llibre de Jaume Cabré,
___________ acaba de sortir la 10a. edició, és dels més venuts a Catalunya.
1. que
2. del que
3. del qual
4. del què
12) Indica la solució correcta:
Una
nova onada de fred amenaça Catalunya, ____________ dificultarà molt la
tornada a l’escola.
1. el que
2. el què
3. la qual cosa
4. el qual
13) Considereu l’oració següent, quina
categoria gramatical té el mot subratllat?
No ho ha fet ell, sinó el seu
germà.
1. Conjunció negativa.
2. Conjunció condicional negativa.
3. Conjunció concessiva.
4. Conjunció adversativa.
14) Les oracions següents són
incorrectes: identifica les incorreccions i corregeix-les.
a) Vine’m a veure sinó saps què fer.
....................................................................................................................................
b) Vols estudiar aquí u obrir la porta i
anar-te’n?
....................................................................................................................................
c) En Lluís hi va anar e intentà de
comprar-ne més.
......................................................................................................................................
d) Els disc del que m’has parlat no es
troba.
.......................................................................................................................................
e) L’home quin cotxe és blau ha encès
una cigarreta.
........................................................................................................................................
15) Completa les oracions amb la forma de
relatiu possible. Després assenyala l’antecedent i la funció sintàctica que fa
el pronom relatiu dins la subordinada:
a. La moto ..........................
has comprat és un pot amb rodes.
Antecedent:
Funció
sintàctica:
b.
El tema _______________ vam parlar em
deixà indiferent.
Antecedent:
Funció sintàctica:
c. No he pogut esbrinar els motius
___________ es mou.
Antecedent:
Funció sintàctica:
d. El pis les claus __________
m’havien fet arribar no tenia porta.
Antecedent:
Funció sintàctica:
e. L’home _____________ va tocar la
rifa encara ho celebra.
Antecedent:
Funció sintàctica:
f. El país _________ visc és molt
petit.
Antecedent:
Funció sintàctica:
g. El problema ___________ et
refereixes no té solució.
Antecedent:
Funció sintàctica:
h. El cotxe ___________ va ser
envestit és al jutjat.
Antecedent:
Funció sintàctica:
i. Et presentaré una amiga __________
segurament connectaràs.
Antecedent:
Funció sintàctica:
j. L’enriquiment sobtat en la nostra societat és una qüestió (sobre)
___________ hauríem de meditar.
Antecedent:
Funció sintàctica:
16) Subratlla les oracions subordinades,
digues de quin tipus són i la funció sintàctica que fan:
No m’interessa el que dius.
Tipus:
Funció sintàctica:
Encara que plogui, vindré.
Tipus:
Funció sintàctica:
Et recomano d’estudiar més per al
pròxim examen
Tipus:
Funció sintàctica:
M’agrada que la gent es manifesti pels
seus drets.
Tipus:
Funció sintàctica:
Inspeccionen la renda als qui
treballen
Tipus:
Funció sintàctica:
Consideren que pagar peatges és un
acte de solidaritat.
Tipus:
Funció sintàctica:
Aniré on tu vulguis.
Tipus:
Funció sintàctica:
a.
Si el part va bé, només s’haurà
d’estar tres dies a la clínica.
b.
Per més que hi insisteixis, em
nego a comprar-te un cocodril.
c.
Sempre escriu tal com raja.
d.
Com més gran et fas, més ximple et
tornes.
e.
Una bicicleta et durà on vulguis.
f.
Vist que has decidit comprar-te un
cotxe, he pensat que et faria servei aquest gat.
g.
Hi ha més dies que llonganisses.
h.
La Pilar durà al moixa a
Ciutadella així que arribin les vacances d’estiu.
i.
En Ramon treballarà a Catalunya
Informació a fi d’experimentar la part pràctica de la carrera de periodisme.
2)Omple els espais en blanc amb la forma de relatiu
correcta i assenyala la funció sintàctica del pronom relatiu dins de la seva
oració subordinada:
- No puc entendre el problema …………………… et refereixes.
- Aquestes són les maletes …………………………. hi ha la roba dels nens.
- La història …………………………et parlo va passar fa molts anys.
- Vaig sortir amb la noia ………………………….. entrevistaven aquest matí a la ràdio.
- L’escriptor …………………………… sempre et parlen ha guanyat el premi Prudenci Bertrana.
- El veí …………………………………volia canviar el món treballa en un banc.
- Ventura Gassol………………….va escriure Les tombes flamejants, va col·laborar estretament amb Francesc Macià.
- La persona ……………………………. vaig explicar una confidència la va escampar a tothom.
- Els diners………………….havíem de pagar el deute han desaparegut.
- Tinc una biblioteca …………………………….estic molt orgullós.
3) Reescriu les oracions següents, tot corregint-ne els errors:
- Tinc que dir-li la veritat.
…………………………………………………………………………………………
- Vine’m a veure sinó saps què fer.
…………………………………………………………………………………………..
- Són perills als que ahir a la tarda no ens volíem arriscar.
……………………………………………………………………………………………
- Passaren per uns camins quins marges eren plens de ginesta florida.
……………………………………………………………………………………………
- El parany en el que has caigut demostra que ets més influïble del que creus.
…………………………………………………………………………………………….
- . Els estalvis en els que confiava s’han esvaït.
…………………………………………………………………………………………….
- Els cordons amb els que es lliga les sabates estan esfilagarsats.
…………………………………………………………………………………………….
- Vingué una professora nova de la que tothom quedà encisat.
…………………………………………………………………………………………….
- És un problema del què tots fugen.
……………………………………………………………………………………………
- Les idees a les que us oposeu són molt raonades.
…………………………………………………………………………………………….
4) Omple els buits amb PER QUÈ o PERQUÈ, i
especifica si és una conjunció causal o final, un relatiu o un interrogatiu:
- Li van dir que sí ……………………….. callés.
- Va haver d’insistir molt ………………………. li deixés els diners.
- Aquests són els ideals ………………………….. lluitem.
- No vindré …………………… estic convidat a un alter sopar.
- Vam obrir les finestres ……………………………..ens passés una mica d’aire.
- .Aquesta és la causa …………………..s’amoïnava tant.
- Digueu-me …………………….us heu de barallar cada dia.
- Aquestes són les raons ……………………..us han convidat.
- Les qüestions ……………………….. s’interessa són molt variades.
- Avui entendrem ….......................... hi heu votat en contra.
5)
Conjuga:
Imperatiu
COSIR:
Imperfet de subjuntiu FER:
Imperfet d’indicatiu NÉIXER :
Passat simple DESFER:
Present de subjuntiu COSIR:
6) Fes la transcripció
fonètica dels sons subratllats i expliqueu la REGLA en cada cas :
INFINIT: UN
CAPITÀ :
SABATA:
MATEIX ANY:
ESQUITX:
POBLE:
EXPRESSAR: RELLOTGERIA:
TAXI:
ELS ASTRES :
7) Substitueix per pronoms febles tots els complements de les
frases següents:
a. Ara són les dues en punt.
...............................................................................................................................
b. Exposaven el quadre al sol.
...............................................................................................................................
c. A la reunió parlaven dels
plans de futur.
...............................................................................................................................
d. Vam demanar els horaris al
conductor.
...............................................................................................................................
e. Vaig parlar de tu a la mare.
...............................................................................................................................
f. Van deixar uns quants llibres a la mestra.
...............................................................................................................................
g. Se sent animat.
...............................................................................................................................
h. No apugen el sou als
treballadors.
...............................................................................................................................
i. La inflació és un fenomen
econòmic.
...............................................................................................................................
j. Deixo les eines a aquells
homes.
...............................................................................................................................
8 ) Justifica l’ús de la dièresi
ens els següents mots: inqüestionable,
insubstituïble, Explica per què reinventen, reduint i harmònium
no porten dièresi.
9) Indica per què fóra, energúmens, bèsties i mòlt
porten accent.
10) Explica la funció sintàctica
del Complement Directe i la seva pronominalització. Posa exemples per a cada
cas.
11) Conjuga els següents temps
verbals:
1a. persona singular Present
indicatiu CONÈIXER:
Passat simple CÓRRER:
Gerundi DUR:
Imperfet Indicatiu DIR:
Imperfet –Subjuntiu CREURE:
12) Escriu els paradigmes verbals
següents:
Present de
subjuntiu ESTUDIAR
|
Passat
simple POSSEIR
|
13) Tria la resposta correcta per a cada
cas:
1) Indica quina és l’anàlisi correcta de
l’oració marcada en negreta:
Estic cansada que cada dia em vinguis
amb la mateixa cançó.
1. Oració subordinada substantiva completiva
complement de règim verbal.
2. Oració subordinada substantiva completiva
complement directe.
3. Oració subordinada substantiva completiva
complement del nom.
4. Oració subordinada substantiva complement
de l’adjectiu.
2) Indica quina és l’anàlisi correcta de
l’oració marcada en negreta:
Aquells nois volien que cada dia els
deixéssiu pujar.
1.
Complement circumstancial.
2.
Complement predicatiu.
3. Atribut.
4. Complement Directe.
3) Indica quina és la solució correcta:
El professor confia _______________ l’alumnat s’interessi per la
matèria.
1. en què.
2. que.
3. de que.
4. de què
4) Indica quina és la funció sintàctica
correcta de l’oració subratllada:
Tinc la impressió que la campanya
publicitària serà un èxit.
1. Complement del nom.
2.
Complement règim verbal.
3)
complement directe.
4. Complement de l’adjectiu.
5) Indica la solució correcta:
Els treballadors protesten i manifesten
unes preocupacions _________ són del tot justificades.
1. les quals
2. què.
3. les quines
4. que
6) Quina seqüència té la mateixa funció
sintàctica que l’element subratllat i, a més, és correcta normativament?
A Tarragona hi ha la fàbrica on treballa
el meu pare.
1. on hi
2. en la que
3. en què
4. que
7) Quina categoria gramatical és el mot perquè?
Els universitaris feien vaga perquè els convalidessin els
estudis aprovats a les universitats estrangeres.
1. substantiu.
2. Preposició composta.
3. Conjunció final.
4. Preposició causal.
8) Indica la funció sintàctica de l’oració
subratllada:
Demanarem una quota mensual a qui es
matriculi el proper trimestre la club de natació.
1. Complement directe.
2)Complement indirecte.
3. Complement del nom.
4) Atribut.
9) Quina de les següents oracions és
atributiva?
1. Des d’ahir ja és a Barcelona.
2. L’Enric és delegat de curs.
3. L’Anna es mostra poc solidària.
4. En Josep s’està a Caldes.
10) Quina oració té la forma PERQUÈ amb
valor de conjunció causal?
1. T’hem comprat això perquè callis d’una
vegada.
2. Sempre ha contestat el perquè
encertadament.
3. Li he portat aquest llibre perquè passi una
bona estona.
4. M’he presentat aquí perquè tinc moltes
ganes de veure’t.
11) Indica la solució correcta:
Aquest llibre de Jaume Cabré, ___________
acaba de sortir la 10a. edició, és dels més venuts a Catalunya.
1. que
2. del que
3. del qual
4. del què
12) Indica la solució correcta:
Una
nova onada de fred amenaça Catalunya, ____________ dificultarà molt la
tornada a l’escola.
1. el que
2. el què
3. la qual cosa
4. el qual
13) Considereu l’oració següent, quina
categoria gramatical té el mot subratllat?
No ho ha fet ell, sinó el seu germà.
1. Conjunció negativa.
2. Conjunció condicional negativa.
3. Conjunció concessiva.
4. Conjunció adversativa.
14) Les oracions següents són incorrectes:
identifica les incorreccions i corregeix-les.
a) Vine’m a veure sinó saps què fer.
....................................................................................................................................
b) Vols estudiar aquí u obrir la porta i
anar-te’n?
....................................................................................................................................
c) En Lluís hi va anar e intentà de comprar-ne
més.
......................................................................................................................................
d) Els disc del que m’has parlat no es troba.
.......................................................................................................................................
e) L’home quin cotxe és blau ha encès una cigarreta.
........................................................................................................................................
15) Completa les oracions amb la forma de
relatiu possible. Després assenyala l’antecedent i la funció sintàctica que fa
el pronom relatiu dins la subordinada:
a. La moto .......................... has
comprat és un pot amb rodes.
Antecedent:
Funció sintàctica:
b. El tema _______________ vam parlar em deixà indiferent.
Antecedent:
Funció sintàctica:
c. No he pogut esbrinar els motius
___________ es mou.
Antecedent:
Funció sintàctica:
d. El pis les claus __________ m’havien fet
arribar no tenia porta.
Antecedent:
Funció sintàctica:
e. L’home _____________ va tocar la rifa
encara ho celebra.
Antecedent:
Funció sintàctica:
f. El país _________ visc és molt petit.
Antecedent:
Funció sintàctica:
g. El problema ___________ et refereixes no
té solució.
Antecedent:
Funció sintàctica:
h. El cotxe ___________ va ser envestit és
al jutjat.
Antecedent:
Funció sintàctica:
i. Et presentaré una amiga __________
segurament connectaràs.
Antecedent:
Funció sintàctica:
j. L’enriquiment sobtat en la nostra societat és una qüestió (sobre)
___________ hauríem de meditar.
Antecedent:
Funció sintàctica:
16) Subratlla les oracions subordinades,
digues de quin tipus són i la funció sintàctica que fan:
No m’interessa el que dius.
Tipus:
Funció sintàctica:
Encara que plogui, vindré.
Tipus:
Funció sintàctica:
Et recomano d’estudiar més per al pròxim
examen
Tipus:
Funció sintàctica:
M’agrada que la gent es manifesti pels seus
drets.
Tipus:
Funció sintàctica:
Inspeccionen la renda als qui treballen
Tipus:
Funció sintàctica:
Consideren que pagar peatges és un acte de
solidaritat.
Tipus:
Funció sintàctica:
Aniré on tu vulguis.
Tipus:
Funció sintàctica:
Repàs estil directe-estil indirecte:
Una mica més d'esforç, ara toca repassar el discurs directe i el discurs indirecte, i alguna cosa de verbs. Molts ànims!
Passeu els textos d’ESTIL DIRECTE
A ESTIL INDIRECTE
A) Aquest matí, quan ja tenia la cartera a la mà a punt per anar a l’escola, la mare m’ha dit:
-No veus que et descuides de l’esmorzar?
-Avui no tinc gens de gana i, en canvi, tinc molta pressa –li he respost.
-No pots marxar sens e esmorzar. Agafa’l. Només perdràs un minut-deia la mare, convençuda.
L’he agafat, encara que li repetit dos cops que em tractava com un nen petit.
A)
A) Aquest matí, quan ja tenia la cartera a la mà a punt per anar a l’escola, la mare m’ha dit:
-No veus que et descuides de l’esmorzar?
-Avui no tinc gens de gana i, en canvi, tinc molta pressa –li he respost.
-No pots marxar sens e esmorzar. Agafa’l. Només perdràs un minut-deia la mare, convençuda.
L’he agafat, encara que li repetit dos cops que em tractava com un nen petit.
A)
B) L’Antoni em va trucar ahir a la
tarda i em va dir:
- Vols venir d’excursió a Ullastret?
- M’agradaria –li vaig contestat-, però no hi puc venir perquè tinc un altre compromís.
- Fes els possibles per venir -insistia el meu amic.
- Ho tinc molt negre –li vaig contestar- perquè he quedat amb els companys per estudiar.
- Vols venir d’excursió a Ullastret?
- M’agradaria –li vaig contestat-, però no hi puc venir perquè tinc un altre compromís.
- Fes els possibles per venir -insistia el meu amic.
- Ho tinc molt negre –li vaig contestar- perquè he quedat amb els companys per estudiar.
B)
Passeu els textos d’ESTIL INDIRECTE
A ESTIL DIRECTE
A) Jo volia anar al cinema; així que ho vaig demanar a la mare. Li vaig dir que era molt interessant, que m’agradaria de veure-la. La mare em va demanar si hi volia anar amb el meu germà petit. Li vaig dir, veient-me venir el xàfec, que jo volia anar-hi sol, que no em volia emportar el petit.
Em va amenaçar que si no me l’emportava em quedaria sense televisió tota la setmana. Després de dir-li que em feia xantatge, vaig acceptar a endur-me’l.
A) Jo volia anar al cinema; així que ho vaig demanar a la mare. Li vaig dir que era molt interessant, que m’agradaria de veure-la. La mare em va demanar si hi volia anar amb el meu germà petit. Li vaig dir, veient-me venir el xàfec, que jo volia anar-hi sol, que no em volia emportar el petit.
Em va amenaçar que si no me l’emportava em quedaria sense televisió tota la setmana. Després de dir-li que em feia xantatge, vaig acceptar a endur-me’l.
A)
B) En Pere no es volia tirar
a la piscina. En Joan deia que l’aigua era molt neta. En Pere, que no en tenia
ganes, li responia que no veia que ho fos gaire. En Joan tornava a insistir que
es banyessin. Aquell dia hi havia poca gent i s’ho passarien molt bé.
Finalment en Joan el va convèncer i s’hi va tirar. Pobre, no sabia nedar.
Finalment en Joan el va convèncer i s’hi va tirar. Pobre, no sabia nedar.
B)
Transforma el text: passa’l de l’estil
directe a l’estil indirecte.
En sortir al carrer, vam veure dos homes
que venien cap a nosaltres. El més alt ens va preguntar:
–Que ens podríeu dir si anem bé per arribar
a l’Ajuntament?
–Sí –els vaig contestar–, continueu per
aquest carrer i, a la tercera cruïlla, gireu a l’esquerra; de seguida
veureu un petit palau modernista, que és
l’Ajuntament.
–Moltes gràcies! –van dir tots dos alhora.
I els dos forasters van continuar
tranquil·lament el seu camí.
Explica quina diferència hi ha entre un diàleg i un monòleg. Defineix els dos conceptes.
Jo tenia els peus glaçats perquè duia les sabates molles, i tenia el pla
del cap molt calent. Li vaig dir que en Quimet es volia comprar una moto
i em va dir que ja es veia que era molt modern. I va ser la senyora
Enriqueta la que em va acompanyar a comprar la roba per fer-me el joc de núvia,
i quan li vaig dir que potser ens quedaríem un pis prop de casa d'ella,
va estar molt contenta.
(Mercè Rodoreda: La
plaça del diamant)
Transforma els verbs d’aquest text en passat
simple (pret.perfet simple).
Menja amb mesura, aparentment sense gust; em parla amb una veu també
mesurada, de to dolç i benèvol, però en el fons, d'una manera subtil,
autoritària. Em demana quin temps fa, quina pel·lícula vaig veure ahir amb
Sílvia, on vam sopar i altres coses semblants; però diria que ho fa per
cortesia, sense cap interès, o millor, amb una curiositat que, qui sap per què,
s'enginya a fer parèixer casual i indiferent.
(Alberto Moravia: L'home que mira)
Hi
havia un moliner molt pobre i una mica mentider que tenia una filla preciosa.
Un dia, per fer-se agradable al rei, li va contar que la seva filla era capaç
de filar la palla i convertir-la en or. D'aquesta manera va fer patir molt
l'al·lota, ja que el rei va tancar-la en una torre perquè provàs les seves habilitats. Ella no feia més que plorar, fins que li va
comparèixer un nan i li va dir que convertiria la palla en or si ella li donava
alguna cosa a canvi. La primera vegada li va donar un collar. La segona vegada,
un anell. Però la tercera vegada, quan el rei li havia promès que es casaria
amb ella si aconseguia més or, l'al·lota ja no tenia res per donar. Aleshores
el nan li va demanar el primer fill. Ella, desesperada, hi va accedir. Al cap
d'un any, quan la nova reina havia tengut un fill, el nan va anar a cercar-lo.
Ella no se'n volia desprendre de cap manera, i el nan, segur que no se'n
sortiria, li va dir que no li prendria el fill si ella arribava a descobrir el
seu nom. La reina va passar dies recollint els noms més estranys del regne,
però no endevinava el del nan. Fins que un dia un dels missatgers, enmig del
bosc, va sentir el nan que cantava: "Ningú no ho sap, ningú no ho sap: jo
som Rumpelstilzchen!". El nan, quan la reina li ho va dir, es va enfadar
molt, cridava: "T'ho ha d'haver dit el dimoni!" i pegava potades en
terra, tan fortes, tan fortes, que la terra es va obrir i Rumpelstilzchen va
desaparèixer. A partir de llavors la reina va viure feliç i tranquil·la devora
el seu fill.
(Germans
Grimm: Rumpelstilzchen)EXAMEN RECUPERACIÓ 17 maig 2016 (13h a 14.30h): a la classe assignada, està la suro de les aules B010, B011.
Matèria que cal repassar:
1) Sintaxi: classificació de la tipologia de les oracions i la funció sintàctica que desenvolupen: oracions juxtaposades, oracions coordinades, oracions subordinades (substantives, adjectives o de relatiu i adverbials). En el cas de les oracions adjectives o de relatiu, domini dels pronoms relatius, esmena i correcció de possibles formes quan convingui.
2) Dièresi: casos pràctics de justificació o d'estalvi de la dièresi.
3) Transcripció fonètica: casos pràctics de resolució de transcripció independent de sons.
4) Vocabulari: localització de sinònims i antònims dels comentaris de text:
Els gens i la socialització, L'enyorança de les Mamachicho, Llibreries de vell, La pervivència de les humanitats i la seva necessària utilitat.
5) Pronoms Febles: localització de les funcions sintàctiques i substitució dels complements pels pronoms febles respectius.
6) Diftongs creixents, decreixents i hiats (no hi ha diftongs). Casos pràctics.
7) Verbs: tot el quadre dels gerundis i participis irregulars pàg.272. i la morfologia verbal estudiada al llarg del curs: pàgs.268,269,270,271.
8) 1 pregunta sobre les lectures: el cafè de la granota i el Bearn o la sala de les nines.
Observació: els alumnes que heu de recuperar el Bearn, no heu de resoldre la pregunta de l'examen sobre el Bearn,, sinó realitzar la prova de recuperació de lectura que anirà adjunta al vostre examen.
Sí cal resoldre la qüestió sobre el Cafè de la granota.
EXAMEN 5 DE MAIG:
1) Tota la sintaxi: oracions juxtaposades, coordinades i subordinades (substantives, adjectives o de relatiu i les subordinades adverbials temporals).Recordeu que en el cas d les oracions substantives i de relatiu cal delimitar les funcions sintàctiques.
2) Pronoms febles: a nivell pràctic.
3) Transcripció fonètica: a nivell pràctic.
4) Verbs: quadre extensiu dels gerundis i participis, ara ja entra tot.pàg.272
5) Tots els verbs del 3r. Trimestre.pàg.271.
6) Dièresi: usos i casos d'estalvi.Activitat pràctica.
7) Una pregunta vinculada a les lectures: una sobre el Bearn i un altra sobre el cafè de la granota.
8) Vocabulari dels dos darrers comentaris de text.
Vocabulari comentaris de text:"Enyorança de les mamachicho" i "Els gens i la socialització":
"Enyorança de les mamachicho":
T'estalviïs:
Sinònim: t'evitis
Antònim:afrontis, plantis cara.
S'afegeixen:
Sinònim: s'agreguen, s'integren, se sumen.
Antònim: se sostreuen.
T'ofereixen:
Sinònim: t'ofrenen, et regalen, et brinden.
Antònim: et rebutgen
Decidir:
Sinònim: trajectòria.
Antònim: no té.
Obliguen:
Sinònim: exigeixen, imposen.
Antònim: deixen,alliberen.
Interpel·lar-se:
Sinònim: preguntar.
Antònim: contestar.
Preocupa:
Sinònim: capfica,neguiteja.
Antònim: despreocupa.
S'atribueixen:
Sinònim: s'assignen,es concedeixen
Antònim: s'exculpen.
Interpretar:
Sinònim: representar, explicar.
Antònim: enfosquir.
Temeritat:
Sinònim: imprudència.
Antònim: imprudència.
Excessos:
Sinònim: abundàncies, desproporcions.
Antònim: moderacions, parquedats.
Submises:
Sinònim: obedients, dòcils.
Antònim: desobedients, indòcils.
Superficials:
Sinònim: frívols, buits.
Antònim: profunds.
Possessius:Sinònim: dominants.
Antònim: despreocupats.
Gelosos:Sinònim: envejosos, recelosos.
Antònim: indiferents.
Amb escreix:
Sinònim: en augment
Antònim: en disminució.
Paritat:Sinònim: igualtat, equivalència.
Antònim: en desigualtat.
Evidencia:Sinònim: clarifica, posa de manifest, manifesta.
Antònim: amaga, oculta, enfosqueix.
Dinamisme:
Sinònim: activitat, mobilitat.
Antònim: estatisme, immobilitat.
Cuidadores:
Sinònim: responsables
Antònim: irresponsables.
Superficials:Sinònim: frívoles, buides.
Antònim: profundes.
Ostentar:
Sinònim: presumir, mostrar, exhibir.
Antònim: humiliar-se, rebaixar.
Brillant:
Sinònim: magnífic, lluent, radiant.
Antònim: apagat, esmorteït.
Examen 21 d'abril:
Decidir:
Sinònim: resoldre, determinar.
Antònim: vacil·lar, dubtar.
Dèria:
Dèria:
Sinònim: mania, obsessió, obstinació.
Antònim: despreocupació
Fan prou bona pinta:
Òrbita:Fan prou bona pinta:
Sinònim: fan bona cara.
Antònim: no fan bona cara.
M'he de refiar:
Sinònim: he de confiar
Antònim: he de desconfiar
Insòlits:
Sinònim: estranys, sorprenents, rars
Antònim: acostumats, habituals.
"Els gens i la socialització":
M'he de refiar:
Sinònim: he de confiar
Antònim: he de desconfiar
Insòlits:
Sinònim: estranys, sorprenents, rars
Antònim: acostumats, habituals.
"Els gens i la socialització":
Sinònim: trajectòria.
Antònim: no té.
Obliguen:
Sinònim: exigeixen, imposen.
Antònim: deixen,alliberen.
Interpel·lar-se:
Sinònim: preguntar.
Antònim: contestar.
Preocupa:
Sinònim: capfica,neguiteja.
Antònim: despreocupa.
S'atribueixen:
Sinònim: s'assignen,es concedeixen
Antònim: s'exculpen.
Interpretar:
Sinònim: representar, explicar.
Antònim: enfosquir.
Temeritat:
Sinònim: imprudència.
Antònim: imprudència.
Excessos:
Sinònim: abundàncies, desproporcions.
Antònim: moderacions, parquedats.
Submises:
Sinònim: obedients, dòcils.
Antònim: desobedients, indòcils.
Superficials:
Sinònim: frívols, buits.
Antònim: profunds.
Possessius:Sinònim: dominants.
Antònim: despreocupats.
Gelosos:Sinònim: envejosos, recelosos.
Antònim: indiferents.
Amb escreix:
Sinònim: en augment
Antònim: en disminució.
Paritat:Sinònim: igualtat, equivalència.
Antònim: en desigualtat.
Evidencia:Sinònim: clarifica, posa de manifest, manifesta.
Antònim: amaga, oculta, enfosqueix.
Dinamisme:
Sinònim: activitat, mobilitat.
Antònim: estatisme, immobilitat.
Cuidadores:
Sinònim: responsables
Antònim: irresponsables.
Superficials:Sinònim: frívoles, buides.
Antònim: profundes.
Ostentar:
Sinònim: presumir, mostrar, exhibir.
Antònim: humiliar-se, rebaixar.
Brillant:
Sinònim: magnífic, lluent, radiant.
Antònim: apagat, esmorteït.
Examen 21 d'abril:
1) Sintaxi: oració composta: oracions juxtaposades, coordinades, subordinades substantives (completives, d'infinitiu, interrogatives indirectes i substantivades de relatiu) i subordinades adjectives o de relatiu.
2) Verbs:quadre dels participis, des d'absoldre fins a suplir. Ambdós inclosos.
3) Pronoms febles: activitats de resolució pràctica.
4) Transcripció fonètica: únicament transcripció de sons consonàntics.
5) Verbs pàg.271: saber, ser, treure, voler, veure.
6) Qüestions relacionades amb la segona part del Bearn o la sala de les nines: com acaba la història,qui és en Felip de Bearn, Madò Coloma (narració de la seva mort, per exemple...), Miss Moore, qui és, a què es dedica,en Tomeu, na Caterina,etc.
Comentari de textos:
Data lliurament 19 d'abril. Fulls blancs a mà o a ordinador, amb una portada, grapat o dins una funda.
Qüestions a treballar de cada text:
Qüestions a treballar de cada text:
1) "Enyorança de les mamachicho".
2) "Els gens i la socialització".
Qüestions relatives als dos textos:
1) Resum de cada text. (extensió màxima 50/60 paraules)
2) Localització i descripció del tema del text en una frase.
3) Treball de vocabulari: una definició,un sinònim i un antònim per a cada mot subratllat en el text.
Feu servir:www.diccionari.cat
Feu servir:www.diccionari.cat
4) Elaboració d'un text argumentatiu a propòsit del tema del text. Extensió 100 paraules(10 línies) com a mínim.
Atenció amb les faltes d'ortografia, amb 10 faltes d'ortografia (accentuació, lèxic,sintaxi, les faltes repetides...) l'exercici està suspès.
Per elaborar el text argumentatiu utilitzeu la fitxa de connectors per estructurar el text,recordeu les tres parts essencials: introducció (tesi),nus (arguments a favor o en contra), conclusió.
Recordeu que els antònims i el sinònims s'han de posar:
- En el mateix número
- Temps verbal (si és un verb),
- Gènere (masculí o femení)
Bearn o la sala de les nines:
Lectura obligatòria de 2n. Batxillerat per a la promoció 2015-2017:
Tasques del Bearn:
1) www.fundaciocasamuseu.cat
D'aquest enllaç cal visitar les següents icones amb les pàgines corresponents:
Fundació Casa Museu de Llorenç Villalonga :
La Casa:
1) Història
2) Espais
L'autor:
Lectura de la vida i cicles literaris de l'autor, fent especial atenció a: Anys 40/50 El cicle del Bearn.
Cal visitar aquests espais, prendre'n nota per preparar l'examen. Hi haurà una pregunta a l'examen.
2) http://lletra.uoc.edu/ca/obra/bearn-o-la-sala-de-les-nines-1956
Lectura comprensiva d'aquest article literari. Cal prendre nota i elaborar un resum de les idees més importants que serveixin per preparar l'examen. Hi haurà alguna qüestió comprensiva sobre aquest text a l'examen.
3) Matins de TV3
Es tracta d'un vídeo d'uns 6 minuts aproximadament. Forma part de la vostra feina, mirar el vídeo i prendre nota de les qüestions més rellevants que es comentaran. Sobre la vostra comprensió del vídeo hi haurà una pregunta a l'examen.
Tasques del Bearn:
1) www.fundaciocasamuseu.cat
D'aquest enllaç cal visitar les següents icones amb les pàgines corresponents:
Fundació Casa Museu de Llorenç Villalonga :
La Casa:
1) Història
2) Espais
L'autor:
Lectura de la vida i cicles literaris de l'autor, fent especial atenció a: Anys 40/50 El cicle del Bearn.
Cal visitar aquests espais, prendre'n nota per preparar l'examen. Hi haurà una pregunta a l'examen.
2) http://lletra.uoc.edu/ca/obra/bearn-o-la-sala-de-les-nines-1956
Lectura comprensiva d'aquest article literari. Cal prendre nota i elaborar un resum de les idees més importants que serveixin per preparar l'examen. Hi haurà alguna qüestió comprensiva sobre aquest text a l'examen.
3) Matins de TV3
Es tracta d'un vídeo d'uns 6 minuts aproximadament. Forma part de la vostra feina, mirar el vídeo i prendre nota de les qüestions més rellevants que es comentaran. Sobre la vostra comprensió del vídeo hi haurà una pregunta a l'examen.
Vocabulari: Bearn o la sala de les nines, de Llorenç Villalonga.
L'examen serà finalment el dia 8 de març
Aquí teniu el vocabulari extret de la primera part del Bearn (introducció i sota la influència de Faust).
L'examen és únicament de la I part del Bearn, és a dir: Introducció i Sota la influència de Faust. L'examen serà de preguntes comprensives sobre la lectura, algunes qüestions sobre el mite de Faust i els comentaris introduïts a classe a propòsit de l'autor i del text, recordeu també cercar i estudiar el vocabulari aquí ressenyat.
Cal buscar la definició dels següents mots:
doblers, fruïció, avesats, pompa, escrúpol, nin-nina (en mallorquí nen/a), mengívol, congriant, frivolitats, llogaret, almanco (en mallorquí almenys), trapasseres, trabucar, cotxo (en mallorquí cotxe), ationar, sofista, tafona, sestadors, clasta (part d'una casa), cambra, garriga, moix, al·lot/a (en mallorquí noi, noia), francmaçó, roïndat, escròfules, paperes, empegueir, giny, manco (en mallorquí menys), xot, vicari, llimbs, tosca, domassos, consoles, horabaixa, ennigulat, tords, esbart, facinerosos, trull, trescant, desassossec, magre, sarau, tifus,escarrufar, en vetlla, insòlites, prologar, cicuta, tergiversar, canongia, debades, escèptic, sobergueria, alous, censals, caparruda, rancúnia, guerxa, esburbada, al.ludir, perseverar, parcament, conrar (en mallorquí conrear), latifundis, astorada, depravada, ensopegades, capell, encisador, celestinatge, embotar, estirp, un cabriolé, l'escolà, primatxola, mig folla, cuita, foganya, aficar, aferrar, cobejable, escabroses, pal.liatius, contorbar, folraren, canelobres, torbació, aplom, folla (la boja).
Vocabulari comentaris de text:
Llibreries de Vell:
Filòsof: persona que es dedica a la filosofia, especialment la que creu en un sistema filosòfic.
Sinònim: pensador.
Antònim:ignorant.
No estan per orgues: No voler embolicar-se en cap afer ni discussió.
Sinònim: es desentenen
Antònim: s'involucren.
Colossal: que és més gran del normal.
Sinònim: descomunal.
Antònim: insignificant.
Tòtem: figura o imatge que representa un ésser sobrenatural que té poder i governa una part de les coses o de les persones, i que s'adora com si fos un déu.
Sinònim: fetitxe, ídol.
Antònim: ---------
Mediàtics: relatiu o pertanyent als mitjans de comunicació.
Sinònim: coneguts, famosos.
Antònim: desconeguts.
Lleixes: prestatge, generalment fet d'obra, que hi ha en una paret o sobre d'una llar de foc per posar-hi objectes.
Sinònim: escudeller, prestatge, estant.
Antònim: -------
Francesilla: alguna cosa que es fa fora de l'acostumat i que implica una despesa extraordinària no molt considerable.
Sinònim: despesa.
Antònim:reserva.
Sengles: Un per a cadascuna de dues o més persones.
Sinònim: mutus.
Antònim:singulars.
Bocí: Tros, fragment d'una cosa.
Sinònim: poc, mica.
Antònim: conjunt, totalitat.
Minúcies: cosa de poc valor o de poca importància.
Sinònim: bagatel·les, foteses, petiteses.
Antònim:importàncies, grandeses.
Octavilles:fulls petits impresos amb publicitat i propaganda.
Sinònim: pamflets, fulls, notes.
Antònim: pòsters.
Han tramès: fer una cessió (verb trametre)
Sinònim: han cedit.
Antònim: ----------
Endreça: Dedicar a algú una obra.
Sinònim: Dedicatòria, ofrena.
Antònim: negativa, rebuig.
Xavos: moneda de poc valor.
Sinònim: rals
Antònim: capitals, diners.
La pervivència de les humanitats i la seva necessària utilitat:
Vocabulari:
Denuncia: declarar, notificar.
Sinònim: declara, notifica, fa saber.
Antònim: encobreix, calla.
Descuidem: no cuidar.
Sinònim: abandonem, deixem, desatenem.
Antònim: cuidem, tenim cura de
La forja: formar amb un esforço un treball intel·lectual.
Sinònim: la creació, la formació.
Antònim: la destrucció.
Empàtics: persones que comprenen les emocions i els sentiments externs per a un procés d'identificació amb l'objecte, grup o individu amb el qual es relacionen.
Sinònim: comprensius.
Antònim: incomprensius, egocèntrics.
Afrontar: fer cara, resistir sense acovardir-se.
Sinònim: acarar, plantar cara.
Antònim: evitar.
EXAMEN 23/2/16 (B-21) i 25/2/16 (B-22)
Aquí està la matèria amb els aspectes de repàs. Estudieu amb temps, organitzeu-vos, repasseu i repasseu la matèria, feu esquemes i resums.
Molta sort !
1) Quadre dels participis: Els 40 primers.
2) Conjugacions verbals: pàg.268-269-270.
3) Teoria dels pronoms febles amb exemples: sencera.Combinació de teoria pràctica.
4) Tots els contes El cafè de la granota.
5) Transcripció fonètica pràctica i identificació de modes i punts d'articulació i sonoritat.
6) Dièresi, accentuació i diacrítics (fitxa de repàs fins a la pàg.19 inclosa). Poden sortir aspectes teòrics combinats amb la pràctica.
7) Sintaxi bàsica: identificació de funcions sintàctiques en oracions simples:
subjectes, oracions impersonals,c.directe,c.indirecte,c.règim verbal, atribut, predicatiu, c.circumstancial i c.agent.
Les remarques del C.Directe (pàg.92 de les fitxes de les funcions sintàctiques).
Les remarques del C.Directe (pàg.92 de les fitxes de les funcions sintàctiques).
8) Repàs de la separació per síl·labes: diftongs creixents i decreixents i dígrafs.
9) Vocabulari dels comentaris de text:
a) Llibreries de Vell.
b) La pervivència de les humanitats...
10) Oracions de pràctica de substitució de complements pels pronoms febles corresponents.
9) Vocabulari dels comentaris de text:
a) Llibreries de Vell.
b) La pervivència de les humanitats...
10) Oracions de pràctica de substitució de complements pels pronoms febles corresponents.
Activitats de transcripció fonètica:
Hola noiets i noietes, aquí us deixo aquestes activitats de transcripció, són per al dimarts 9 de febrer, practiqueu les activitats i les corregim a classe:
EXERCICISDE CONSONANTISME (I)
SONS FRICATIUS I AFRICATS:
1. Transcriu els sons fricatius i africats de les frases:
a) L’agutzil avisà el metge tot enviant-li un missatge al despatx.
b) L’atzar va fer que el raig caigués damunt del garatge del jutge.
c) Tothom desitjava que finalitzés el setge de la Garrotxa.
SONS FRICATIUS I AFRICATS:
1. Transcriu els sons fricatius i africats de les frases:
a) L’agutzil avisà el metge tot enviant-li un missatge al despatx.
b) L’atzar va fer que el raig caigués damunt del garatge del jutge.
c) Tothom desitjava que finalitzés el setge de la Garrotxa.
SONS OCLUSIUS I APROXIMANTS:
1. Transcriu els sons subratllats segons si són oclusius o aproximants. Tingues en compte el context:
abella
dau
quedar
gat
pegar
bossa
guix
abastar
1. Transcriu els sons subratllats segons si són oclusius o aproximants. Tingues en compte el context:
abella
dau
quedar
gat
pegar
bossa
guix
abastar
aguantar
afganesa
caber
iogurt
saber
paga
dent
gros
indi
gol
goril·la
educar
reguen
avellana
fervor
regal
alba
ordenar
ingrat
adolescent
3) Transcriu els sons oclusius d’aquests refranys:
a) Qui pega davant, pega dues voltes.
b) Gep a ponent, quart creixent. Gep a llevant, quart minvant.
c) Qui no et conegui, que et compri.
d) Entre col·legues bé es poden fer favors.
Continuació d'activitats El Cafè de la granota:
Hola wapillos i wapilles, aquí us deixo les activitats del treball, recordeu que el treball es lliura el dia 21 de gener en format de treball: en fulls blancs, portada, índex, els resums de tots els contes que falten més les activitats proposades, tot a mà o a ordinador i sense faltes d'ortografia, sintaxi, lèxic,etc. Recordeu, si podeu, il·lustrar el treball amb fotografies antigues del poble de Mequinensa i la seva gent. Els primers dies de classe del nou curs repassarem els contes i el vocabulari,molt important.
Bones festes a tots i a totes!!
9. Els delfins (soliloqui)
Escrit en primera persona.
El protagonista del conte està content de la desimboltura
amb què ha donat el condol i ha fet rituals socials durant l’enterrament de
Constantí Cirera.
Cal anomenar els candidats : Joan Campells, Joaquim Coloma i
Pere Cistella i dir-ne les virtuts i defectes que tenen per ocupar el lloc
vacant i ser el successor.
Quina monarquia usava el títol de delfí per designar
el pretendent a la corona?
Queda justificat el títol de delfí en el conte? A quins
personatges es refereix?
10. Un enigma i set tricornis (crònica)
El títol fa referència al
que han de resoldre els set guàrdies de la guarnició de la vila. Les
ordres de la vila són taxatives: cal acabar amb l’escàndol i arrestar el
culpable.
Un tricorni és un capell negre amb tres puntes que
habitualment utilitzava el cos de la
Guàrdia civil. El terme s’usa en sentit metonímic. (relació
origen-producte,part-tot...)
Hi ha tres sorpreses i cal explicar l’element sorprenent en cada una:
a) Les malifetes més grans són qualificades de res
d’inhabitual.
b) La resposta de mossèn Silvestre al responsable dels fets
quan aquest es va confessar el dia anterior al darrer partit de la temporada.
c) La identitat de l’àrbitre pirata.
Cal tenir present:
El petit complot del
vell Cristòfol i les relacions estranyes
entre mossèn Silvestre i el vell Cristòfol.
11. Amarga reflexió d’un manat de
cebes (crònica)
En Manel la lloca fa
aparicions nocturnes per diversos indrets de la via sempre nafrat i fet un
pendatxo. Horaci el sereno l’acompanya a casa i la Lloca se sincera:
a) Fets delictius de la Lloca.
b) Per què és confident de la guàrdia civil?
c) Per què diferents grups de persones l’han apallissat quan
ha sortit de la caserna?
d) Quina informació necessita la Lloca si no vol que la
guàrdia civil l’atonyini?
e) Quin xantatge planteja a Horaci? Què representa el
dietari d’Horaci, el sereno?
12. L’assassinat de Roger Ackroyd (soliloqui)
En aquest relat ens explica
al començament el desenllaç de la història. El relat té la funció de
presentar-nos les causes que han portat a aquest final.
Quins són els dos interlocutors?
El problema es presenta perquè en Damià (el protagonista) no
ha pogut fer una lectura tranquil·la de la novel·la, enumereu totes les
interrupcions de què ha estat objecte.
Què li ha dit Teodor de Peris perquè Damià li engegui un
tret?
El títol d’aquest novel·la és el mateix que va donar fama a
Agatha Christie i es va publicar el 1926.
13. Amor fatal en decúbit supí (crònica)
Tot el relat és un joc d’imatges, les del retrat dels
avantpassats i la d’una actriu.
Els fets passen en un interval d’uns minuts. Gervasi
Fenolleda se sent culpable . Descobrim el seu sentiment de culpa: l’adulteri.
Qui és la Natàlia?
A) Fins a quin punt el matrimoni de Gervasi i Júlia és per
interessos econòmics i empresarials?
b) Com són les relacions matrimonials de Gervasi i Júlia?
C) Per què apunyala una fotografia? A quina actriu pertany
el retrat?
14. Guardeu-vos de somiar genives
esdentegades (crònica)
Plantejar els detalls que permeten saber que es va celebrar un judici a
Gabriela.
Les referències al judici i al final de la narració ens
permeten saber que Gabriela va matar alguna de
les tres persones que l’estaven esperant. Quin motiu la va portar a
cometre aquest acte?
Qui és la víctima de l’homicidi? Aventureu alguna resposta i
la justifiqueu.
Preparació dels següents punts per a l'examen:
1) Teoria del llenguatge i de la comunicació. Cal saber la teoria i la pràctica. Aspectes teòrics i resolució de casos pràctics.
2) Els vuit primers contes del cafè de la granota.
3) Vocabulari dels vuit primers contes de: El cafè de la granota.
4) Verbs pàg.272 dels annexos, els 10 primers verbs: gerundi i participi inclosos i les 4 formes de participi:
absolt, absolta,absolts absoltes
admès, admesa, admesos, admeses
aparegut, apareguda,apareguts,aparegudes
après, apresa, apresos, apreses
begut, beguda, beguts, begudes
caigut, caiguda, caiguts, caigudes
clos, closa, closos, closes (i els derivats del verb cloure, incloure,descloure, concloure fan el participi inclòs,inclosa, inclosos i incloses/ desclòs, desclosa,desclosos, descloses/ conclòs, conclosa, conclosos, concloses)
cobert, coberta, coberts, cobertes
complert, complerta, complerts, complertes
conegut, coneguda, coneguts,conegudes
5. Verbs pàg. 268-269 dels annexos. Tota la morfologia verbal.
6.Relacions de significat:Homonímia,paronímia,sinonímia,homofonia, homografia,hiperonímia,sinonímia,, antonímia, etc. Teoria i pràctica.
Mireia, el segundo enlace el de TV3 me sale como error.......
ResponEliminaPodrías poner el contenido del próximo examen?
GRACIAS.